Nortura sin satsing på Gilde kjøttdeig i pose, skal være første gang flowpack-emballasje brukes på denne måten i Norge. Selv med 75 prosent mindre plast, er Nortura sikre på at den nye emballasjen beskytter produktet like godt.
Nortura og Gilde har satt seg mål om at deres emballasjen skal være 100 prosent bærekraftig innen 2030.
– Det innebærer at vi ikke skal bruke mer emballasje enn nødvendig, og derfor ser vi hele tiden på løsninger for å redusere størrelsen eller tykkelsen på eksisterende emballasje, sier kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Nortura.
Ved å endre emballasjen på kjøttdeig fra skål til pose, har mengden plast blitt redusert til et minimum, med 75 prosent mindre plast. I tillegg krever den nye forpakningen mindre plass under transport og reduserer dermed transportbehovet.
– Dette er i bunn og grunn en god måte å vise at vi tar Grønt Punkt Norges Pastløftet på alvor, sier Hagerup.
Nortura er en av 58 bedrifter som fullførte Grønt Punkt Norge sitt Plastløftet i 2020.
Her kan du lese mer om Nortura sitt arbeid med plast og emballasje.
Den nye kjøttdeig-emballasjen er ikke ukjent ellers i Europa. Flere utenlandske aktører har tatt dette i bruk, og det finnes eksempler i butikkhyllene i blant annet Storbritannia og Finland.
– Vi er først i Norge med å endre denne emballasjen, men har lånt ideen fra land rundt oss som har gjort tilsvarende utskiftinger. Vi har også vurdert dette tidligere, men da har vi ikke vært helt klare med prosess og emballasje, sier kommunikasjonssjefen.
– Hva fikk dere til å gjøre endringen nå?
– Ideen ble for alvor plukket opp etter at en representant fra fabrikken der vi produserer kjøttdeig i Malvik, fikk presentert flowpack-emballasje på en messe. Han forsto hvor mye plast som kunne spares og involverte vår emballasjesjef, som verifiserte og kvalitetssikret det emballasjeleverandøren presenterte, sier Hagerup.
Nortura opprettet deretter et eget prosjekt i samarbeid med fabrikken i Malvik, som har vært tett involvert i prosessen. Emballasjen har blitt nøye testet, både for å sikre at den vil ta like godt vare på produktet både med tanke på sammentrykking og holdbarhet, og ikke minst responsen fra forbruker.
– Vi har brukt mye tid på optimalisering av tykkelse på film, størrelse og utforming av posen. Vi er avhengig av en emballasje som beskytter produktet og gir oss en god nok holdbarhet. Holdbarheten til Norturas produkter skal ivaretas av emballasjen. Dette er godt ivaretatt selv om deiger på flowpack har lavere holdbarhet enn deiger i gammel emballasje, sier Mari Hagerup.
– Kjøttdeig i skål-emballasje kan fremstå mer visuelt fristende. Har dere vært bekymret for at forbruker ikke vil velge deres nye kjøttdeig?
– Etter å ha gjennomført flere tester der vi erfarte at både kvalitet og utseende på produkt kom til å bli ivaretatt gjennom verdikjeden, ble vi også tryggere på at vi kunne utvikle et design som kunne fremstå som innovativt, samtidig som vi var tro mot Gildes profil. Vi gjennomførte også en forbrukerundersøkelse via Ipsos MMI der vi sendte produktet til 25 familier i Oslo-området slik at de kunne teste det hjemme og svare på en rekke spørsmål, sier kommunikasjonssjefen.
– Flere forbrukere har kommentert at den nye emballasjen minner om den “gammeldagse” kjøttdeigpølsen, har dere egentlig bare gått tilbake til start?
– Denne emballasjen har pakkegass som reduserer sjansen for at kjøttdeigen blir sammentrykket til tross for at den er i pose. Kjøttdeig i «pølser» eksisterer i liten skala i dag fordi bruksområdet for kjøttdeig har endret seg over tid. Den typen emballasje egnet seg best for bruksområder som kjøttkaker, kjøttpudding og karbonadekaker fordi selve kjøttdeigen/karbonadedeigen får en litt annerledes konsistens og kvalitet.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.