Innsamlere av næringslivsplast som har Plastretur-avtale, er forpliktet til å rapportere alle sine innsamlede plastmengder til returselskapet. De er også den eneste aktøren i kjeden som skal rapportere.
Den siste tiden har Plastretur erfart at enkelte innsamlere benytter seg av tradere som ikke er forhåndsgodkjent av Plastretur, når de sender innsamlet næringslivsplast til gjenvinning. Returselskapet minner derfor om at alle volumer skal gå gjennom Plastretur, og skal rapporteres i nettportalen.
– Dette er viktig for at vi skal ha full kontroll. Compliance og sporbarhet er noe vi bruker mye tid på, og derfor er det viktig at innsamlerne våre forholder seg til avtaleverket vårt, sier Are Magnus Adolfsen som har ansvar for næringslivsplast i Plastretur.
Les også: Nye «trader- og gjenvinneravtaler» fra 2025
Adolfsen har forståelse for at det kan være enkelt å bruke tradere utenfor Plastretur-systemet, men minner om viktigheten av å bruke forhåndsgodkjente tradere som allerede er registrert i rapporteringssystemet.
Det er bare innsamlere med næringsavtale som kan rapportere plastmengdene som sendes til gjenvinning. I rapporteringssystemet er det listet opp godkjente tradere som innsamleren har brukt tidligere. Hvis man ønsker å legge til en ny trader, er det bare å ta kontakt med Are Magnus Adolfsen.
– Hvis den nye traderen allerede er godkjent av oss, så legger vi den enkelt til. Er det en ny trader må vi gjennom en godkjenningsprosess først, sier Adolfsen.
Denne godkjenningsprosessen er viktig for å sikre sporbarhet og compliance. Plastretur stiller strenge krav til alle tradere og gjenvinnere, og godtar derfor ikke at norsk plastemballasje sendes til aktører uten at de har vært gjennom en godkjenning. Siden 1. januar 2024 har returselskapet også bare godtatt at plastemballasje sendes til gjenvinning innenfor Europa.
Plastretur har i dag avtale med rundt 100 store og små innsamlere over hele landet.
– Hvorfor tillater ikke Plastretur at tradere rapporterer på vegne av innsamlere?
– Det handler hovedsakelig om at myndighetene krever at vi har kontroll på alle ledd i verdikjeden. Hvert år samles det inn over 50.000 tonn næringslivsplast i vårt system. For å sikre at denne plasten samles inn, fraktes og gjenvinnes forsvarlig over hele landet, vil vi at innsamlerne selv står for rapporteringen. Dette er også viktig for å unngå dobbeltrapportering, sier Adolfsen.
For å få utbetalt godtgjørelse må rapporterte mengder registreres innen 15. hver måned i nettportalen. Trenger du opplæring i systemet, er det bare å ta kontakt.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.