Intensjonen var god - kunden skulle få se brødet de kjøpte. Men når forbrukeren signaliserte at det var viktigere å øke gjenvinnbarheten, lyttet Bakehuset og fjernet plastvinduet. Nå sparer de 70 tonn plast i året.
Markedsdirektør i Bakehuset, Gry Thomsen, forteller at det var på bakgrunn av forbrukerundersøkelser at den endelige avgjørelsen om å fjerne vinduet ble tatt.
– Når brødposene hadde en blanding mellom papir og plast så ble det vanskeligere for forbrukerne å resirkulere posene. Det var viktig for forbrukerne å se brødet, men signalet var at ønsket om å enklere kunne sortere posen og samtidig redusere plast var større.
Bakehuset har de siste årene redusert sin andel plast i emballasje, både med lanseringen av “Naturlig Sunt”, høsten 2017, og i forbindelse med lanseringen av “Våre minste” høsten 2018. Begge seriene fjernet vinduet på brødposene og Bakehuset reduserte med det 24 tonn plast.
Avgjørelsen om å fjerne vinduet i de resterende brødposene i 2019, resulterer i en årlig besparelse på 70 tonn plast.
Markedsdirektør i Bakehuset, Gry Thomsen
– Det er utrolig gøy når relativt små endringer utgjør så stor forskjell. Dette er en emballasje hvor endringen lot seg gjøre uten at det påvirket produktet, og dermed stod det ingenting i veien for å gjennomføre forbrukerens ønsker. Det er viktig å velge emballasje som beholder kvaliteten på produktet, for det hjelper ikke å redusere plast eller endre emballasje dersom det fører til høyere matsvinn, konstaterer markedsdirektøren.
Til andre bedrifter som føler at endring av emballasje fortsatt kan virke overveldende, har Thomsen disse tipsene:
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.