Kan vi sørge for at kundenes innkjøpsatferd bli mer miljøvennlig? Det spørsmålet stilte Staples seg, og nå er det en viktig del av deres program for bærekraft.
Staples Solutions er en landsdekkende stormarkedskjede for kontor og forbruksmateriell. I dag har de 22 fysiske butikker i Norge, i tillegg til nettbutikk. Selskapet har som mange andre bedrifter jobbet kontinuerlig med bærekraft i flere år.
– Vi har bygget bærekraftsarbeidet vårt rundt FNs globale mål for bærekraftig utvikling, og arbeidet er basert på miljø, mangfold, samfunn og etikk, sier kommunikasjon- og markedssjef Tone Haugen-Flermoe.
Det viktigste miljøprogrammet de har satt i gang heter “Easy on the planet”. Her er hensikten å påvirke kundene til å redusere klimapåvirkningen sin ved å gjøre innkjøpsatferden mer miljøvennlig.
– Det innebærer at vi oppmuntrer kundene til å redusere antall små bestillinger med tanke på transportutslipp, velge miljøvennlige produkter og gjøre forbedringer basert på de kundespesifikke rapportene som sendes ut, sier Haugen-Flermoe.
Når kundene gjør grønne fremskritt, planter Staples trær på deres vegne i samarbeid med organisasjonen “Plant-for-the-Planet”.
I 2018 plantet Staples Europa 200.000 trær, og av disse var rundt 20.000 på vegne av norske kunder.
Kommunikasjons- og markedssjef Tone Haugen-Flermoe i Staples.
Staples har et bredt marked og har storkunder som stat og kommuner i tillegg til større bedrifter og personkunder som handler i butikk eller på nett.
For å møte den sammensatte kundegruppen har de stilt flere krav til egen emballasje.
– Mange av produktene våre har ikke egen emballasje som tåler forsendelse, derfor må vi beskytte dem med egenprodusert emballasje. All papp som benyttes til disse eskene kommer fra returpapir, sier Tone Haugen-Flermoe.
I tillegg har bedriften tatt i bruk 3D-cubing for å optimalisere ytteremballasjen.
– Eskene som benyttes har ulik størrelse for å begrense forbruket av papp. Høyden på esken blir ytterligere kappet ned for å passe volumet, noe som gjør at vi frakter minimalt med luft, sier kommunikasjons- og markedssjefen.
Dermed får hver kundeordre den esken som er optimal for dem, og som er tilpasset standardiserte transportbærere.
– Slik optimaliserer vi muligheten for samlasting, noe som gir mer effektiv transport, sier Haugen-Flermoe.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.