Kan vi designe bedre produkter for å forhindre lekkasje i den sirkulære økonomien? Det skal Mepex, Hold Norge Rent, Emballasjeforeningen og Grønt Punkt Norge undersøke.
I følge Minderoo foundation har produksjonen av plast til engangsplastprodukter- og emballasje* globalt økt med 6 millioner tonn fra 2019 til 2021. I takt med produksjonen øker også plastforurensingen, og selv om det legges ned en formidabel innsats for å rydde opp, er det behov for endring høyere i verdikjeden.
Gjennom blant annet prosjektet «Bølgen» har mange bedrifter allerede jobbet aktivt med hvordan de kan redusere forsøpling fra egen virksomhet. Ved å øke emballasjedesigneres fokus på forsøplingsrisikoen et produkt har gjennom hele livsløpet, har mange fått øynene opp for utfordringene.
For å sette denne kunnskapen inn i system, har Mepex og Hold Norge Rent gått sammen med Grønt Punkt Norge og Emballasjeforeningen, i prosjektet «Design mot forsøpling». Prosjektet finansieres gjennom Handelens Miljøfond.
I den forbindelse er det utformet en spørreundersøkelse vi håper flest mulig har anledning til å svare på.
Målet med prosjektet er å øke kunnskap blant produsenter og dagens og fremtidens emballasjeutviklere, og gjøre det enkelt å ta de riktige grepene i designfasen.
– I en del tilfeller har emballasjedesignerne mulighet til å redusere sjansen for at emballasjen, eller deler av den, havner på avveie ved å gjøre små justeringer på emballasjedesignet eller det som kommuniseres til sluttbruker. Dette temaet har frem til nå fått for lite oppmerksomhet og vi ønsker å bidra til å spre denne kunnskapen til bransjen, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge.
En annen del av prosjektet er en workshop med tema «Hvordan skape bærekraftige produkter og emballasje?».
Den arrangere 19. april på Scandic Sjølyst fra kl.09.00 til 12.00. Det er begrensede plasser, så det lønner seg å melde seg på nå.
Se hele programmet og meld deg på her!
*Med engangsplastprodukter (single use plastic) mener Minderoo foundation plastprodukter med kort levetid, typisk tre til seks måneder, hovedsakelig emballasje og engangs forbruker- og institusjonsprodukter.
• Å velge emballasjekonsept og type materiale ut fra hvilken situasjon produktet brukes i.
• Å ta tydelige materialvalg som guider folk til riktig kasteadferd: At materialet ikke gir seg ut for å være noe annet enn det det er
• At produktemballasjen utformes på en slik måte at det ikke deler seg opp i små deler.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.