Ved å lansere Plastløftet vil Grønt Punkt Norge at norske bedrifter skal forplikte seg til å sette mål for hvordan de skal bruke plast i fremtiden.
15. januar ble Plastløftet introdusert for medlemsbedrifter under et frokostmøte på Sentralen i Oslo. Her ble rundt 90 personer fra landets største bedrifter utfordret til å bli med på Plastløftet.
Hensikten med lanseringen er å få flere bedrifter til å aktivt jobbe for en mer miljøvennlig bruk av emballasje og bidra til en mer sirkulær plastøkonomi, ved å sette seg konkrete mål innenfor tre områder:
Bedrifter som tar Plastløftet forplikter seg til å øke bruken av resirkulert plast i egen emballasje, prioritere arbeidet hos interne ressurser ved å delta på tre årlige Plastløftet-samlinger og forebygge plastavfall.
FULL SAL: Det møtte opp rundt 90 representanter fra norske bedrifter under lanseringen. FOTO: Herman Dreyer.
En stor del av Plastløftet handler om å dele kunnskap og erfaringer på tvers av bedrifter.
– Mange har allerede satt seg gode mål, men vi har behov for både å kartlegge og samle dem inn for å synliggjøre arbeidet som blir gjort. Dette er viktig med hensyn til medlemsbedriftenes forpliktelser overfor miljømyndighetene. Samtidig opplever vi at mange av medlemmene våre også ønsker en felles samarbeidsplattform, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.
Under frokostmøtet delte sju bedrifter sine erfaringer om bruk av resirkulert plast og reduksjon av unødvendig bruk av plast.
Vil du delta i Plastløftet? Ta kontakt med oss.
Jotun og emballasjesjef Ole-Anton Bakke viste fram deres nyeste malingsspann laget av resirkulert plast. Spannet vil komme på markedet når det er ferdig testet og Bakke fortalte om en krevende, men spennende prosess der de har samarbeidet med Grønt Punkt Norge og forskningsinstituttet Norner AS i utviklingen.
– Når vi jobber sammen blir det mye enklere enn om vi skal holde på hver for oss, var et viktig budskap fra Jotun til forsamlingen.
Behovet for samarbeid og økt kunnskap ble trukket fram av flere.
– Det er veldig spennende det som skjer nå, og sammen kan vi bidra, sa Sigrid Opheim i Unilever som fortalte om hvordan de bruker stadig mer resirkulert plast i sine produkter.
I tillegg til Jotun og Unilever, stod Øyvind Berg fra Interbrands på scenen for å fortelle om arbeidet med å fjerne plasthanken på vinkartongene til Tommasi. Og Christian Lodgaard fra Flokk fortalte om hvordan avfall har blitt til ressurser i deres produksjon av møbler.
Kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard fra Ringnes hadde med seg øl, for å vise fram emballasje-endringen som kanskje fikk mest oppmerksomhet i 2018; Carlsberg sin nye sixpack uten plastomslag.
– Endringen ga oss bred og mye oppmerksomhet. Målinger viste at folks oppfatning av oss ble mer positive, samtidig har vi sett en nedgang i salget. Vi trenger derfor flere svar før vi kan konkludere, sier Bruusgard som dermed illustrerte hvor sammensatt dette er.
FJERNET PLASTEN: Kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard fra Ringnes om den nye emballasjen til sixpacken. FOTO: Herman Dreyer.
Orkla Home & Personal Care (Lilleborg) har satset mye på økt bruk av resirkulert plast i sin emballasje. Både gjennom satsingen på Klar, men også ved å bruke det i flere andre rengjøringsprodukter. De har derfor mye kunnskap, som de er villig til å dele.
SPILLE HVERANDRE GODE: Orkla Home & Personal Care har gjort mye spennende innenfor bruk av resirkulert plast. For dem er samarbeid og erfaringsutveksling sentralt. FOTO: Herman Dreyer.
– Når vi nå skal inn i dette store skiftet så må vi hjelpe hverandre og spille hverandre gode. Det er mye vi ikke konkurrerer på, og åpenhet og samarbeid kan hjelpe dette skiftet igang på en “smooth” måte. Deling av kunnskap er veldig viktig, sa sustainability innovation manager Bård Bringsrud Svensen fra Orkla.
I Grønt Punkt Norge ser vi viktigheten av å gjøre arbeidet med Plastløftet skikkelig, tilby god dialog og ikke minst varige resultater for våre medlemmer. Dette krever mye av oss og vi passer på å gå fremover i en fart som gjør at alle bedriftene som deltar får stor nytte.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.