Dagligvarekjeden Coop har satt seg ambisiøse emballasjemål for 2025. Da skal all ny emballasje ha nye emballasjemerker, og ingenting være merket «sorteres som restavfall».
Det er ikke tvil om at Sylvia Lofthus i Coop Norge har satt materialgjenvinnbar emballasje høyt på agendaen til en av landets største dagligvarekjeder.
Kvalitetssjefen Frukt Grønt Emballasje presenterte under et webinar i regi av Emballasjeforeningen og Grønt Punkt Norge deres emballasjestrategi, målsetninger, arbeidsmetoder og gode eksempler til inspirasjon og læring.
Sylvia Lofthus, Kvalitetssjef Frukt Grønt Emballasje Coop Norge. Foto: Coop Norge
– Vi i Coop har tidligere utviklet en felles nordisk emballasjestrategi. Basert på denne har vi laget en konkret emballasjeguide og har kurset over 150 ansatte. I tillegg vil vi nå ta Plastløftet, sier Sylvia Lofthus.
I emballasjeguiden har Coop klare krav til at emballasjen deres skal være gjennomtenkt, materialgjenvinnbar, selgende for produktet, miljø- og brukervennlig, korrekt og informativt merket og selvfølgelig skal den ivareta hovedfunksjonen som er å emballere produktet.
I tillegg skal de ikke bruke plast som er komposterbar eller bionedbrytbar. For plast skal de unngå PVC, EPS, PS og PLA og kutte ut bruk av svartpigmentet Carbon Black.
Coop sin emballasjestrategi
– Emballasjeguiden er viktig fordi den er mye mer konkret enn en overordnet strategi og lettere å bruke i løpende prosesser, sier Lofthus.
Dermed er det noen enkle punkter alle som utvikler og velger emballasje i Coop må forholde seg til.
Trenger du gode råd for å utvikle bedre emballasje. Sjekk nettsiden Sirkulær Emballasje eller prøv Gjenvinningskalkulatoren.
I arbeidet med emballasjeguiden har Coop også identifisert mer enn 30 gode eksempler, der endringer går i retning av emballasje som er i henhold til Coop sine retningslinjer.
Eksemplene indikerer en årlig endring på at 150 tonn resirkulert plast erstatter jomfruelig plast, 160 tonn plast er redusert og 550 tonn plast har blitt gjenvinnbar.
Slik ser den nye emballasjen til Coop Norge ut.
Denne emballasjen er byttet ut.
Her er noen eksempler:
Erstattet jomfruelig plast med resirkulert plast.
Redusert plast
Emballasje som har blitt gjenvinnbar
Selv om Coop har kommet langt på veien, er de ikke i mål.
– Fremover er planen å revidere strategien og guiden og ikke minst ha fokus på Plastløftet. Vi skal ha flere kurs for å øke kompetansen, få på plass de nye emballasjemerkene, fange de gode eksemplene og profilere det arbeidet vi gjør, sier Sylvia Lofthus.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.