16 bedrifter konkurrerer om å vinne én av de totalt fire Plastløfteprisene.
I år har rekordmange bedrifter tatt Plastløftet i regi av Grønt Punkt Norge. Til sammen har 96 medlemmer rapportert ulike tiltak de har gjennomført i 2023, som har bidratt til økt bruk av resirkulert plast, reduksjon av plast eller design for gjenvinning av emballasje.
– Det er tydelig at Plastløftet er viktig, og etter fem år motiverer det stadig flere til å forbedre sin emballasje. Vi er selvfølgelig stolte av det, men det er medlemmene våre som virkelig gjør jobben, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.
19. mars skal årets Plastløftepriser deles ut for femte gang. Det er til sammen 16 bedrifter som kjemper om prisene i de fire kategoriene.
– I år var det spesielt utfordrende å velge nominerte blant veldig mange gode kandidater. Totalt var 52 bedrifter med i vurderingen, så konkurransen var knallhard, sier Johannes Daae som er utviklingssjef i Grønt Punkt Norge og juryleder.
I juryen sitter også Thor Kamfjord fra Norner, Anne-Grete Haugen fra Matvett og Kari Bunes fra Emballasjeforeningen.
Mondelez er nominert for ytteremballasjen til Kvikk Lunsj i kjemisk gjenvunnet plast.
Norfersk er nominert for rPET skåler til kjøttprodukter.
Trioworld og Bergene Holm er nominert sammen for dekkplast til trelast i gjenvunnet plast.
Bama Gruppen er nominert for kartongemballasjen til Adore-tomater.
Mill er nominert for å ha endret fra EPS til pappemballasje til sine ovner.
Lantmännen Unibake er nominert for en endring i produksjonslinjen som gjør at brød til storhusholdning pakkes i eskeposer i stedet for individuelle poser.
Kjeldsberg Kaffe og Rema 1000 er nominert for sin nye kaffeemballasje i monomateriale PE.
Nortura er nominert for endringen fra laminat til PP-emballasje for sosisser, bacon og spesialpølser.
Orkla Home & Personal Care Norway er nominert for JIF spray, hvor spraytriggeren er laget i PP og PET-sleeven erstattet med PE.
Coop Norge og Norgesgruppen er begge nominert for å oppbevare løsvektpoteter under lokk i enkelte butikker.
FoodTrade er nominert for sin emballasje til nøtter, frø og tørket frukt. De har forlenget holdbarheten samtidig som de har erstattet et ikke-gjenvinnbart laminat med gjenvinnbar PP-emballasje.
Den stolte hane er nominert for at de har klart å beholde holdbarheten på sine grillede produkter når de erstattet skålene med poser i gjenvunnet plast.
Hvem som får Plastløfteprisene, blir kjent under prisutdelingen på Sommerro 19. mars kl.13.00. Det er noen få plasser igjen, om du vil melde deg på.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.