Design for gjenvinning - hvordan fungerer det i praksis?
Design for gjenvinning handler om å optimere produktets materialer, farger, funksjoner og størrelse for gjenvinning. Men hvilke konkrete grep kan en bedrift aktivt gjøre som også er realistiske?
Gjennom prosjektet Design for gjenvinning har flere av Norges største produsenter og leverandører som Orkla, Tine, Unil (NorgesGruppen), Bama, Fjordland, Nortura, Mills og Jotun tatt initiativ sammen med Grønt Punkt Norge til å optimere sine emballasjeløsninger for å oppnå bedre materialgjenvinning. I prosjektet har de blant annet testet utvalgte produkter for å se hva ved designet som fungerer godt, og hva som kan endres. Et viktig element er at nytt design ikke skal gå ut over kvaliteten på produktet, med tanke på både matsikkerhet og det å unngå matsvinn, samtidig som man fokuserer på økt grad av materialgjenvinning. Her er noen av refleksjonene i etterkant av produkttestingen:
4 uttalelser fra produsenter og leverandører om Design for gjenvinning:
"Kun små justeringer som bytte av etikett til samme plasttype som flasken, kan øke andelen plastemballasje til materialgjenvinning betraktelig". Kjersti Trømborg fagsjef emballasje i Orkla Foods Norge.
"Vi vil jobbe sammen med våre kunder og samarbeidspartnere for å finne en annen farge eller et annet materiale på jordbærbegrene for neste sesong". Sylvia Lofthus, miljøsjef i Bama.
"Ved å designe emballasjen for gjenvinning og sørge for at nye produkter har emballasje som er materialgjenvinnbar, bidrar vi til sirkulærøkonomien. Vi har en vei å gå for å finne ut hva slags pigmenter vi kan bruke istedenfor Carbon Black, og vi må finne ut hva dette vil koste. Det er mulig vi i tillegg må gjennomføre holdbarhetstester for noen produkter for blant annet å sjekke lysoksidasjonen". Knud Einar Søyland, fagsjef FoU i Fjordland.
"Emballasjen skal fungere på eget produksjonsanlegg, bevare den høye kvaliteten på maten og den skal designes for gjenvinning. Da er det godt å ha fått den innsikten om hva som fungerer i sorteringen". Lise Vermelid Kristoffersen, emballasjeutvikler i Tine.
(Sitat er samlet inn av Kathrine Kirkevaag fra Mepex Consult AS).
Ønsker du mer av dette? 👋
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.