Hva innebærer egentlig denne dagen, og hvordan ble den til?
I 2016 etablerte Renas, Batteriretur og Grønt Punkt Norge det helhetlige systemet Returfellesskapet. Fellesskapet er et unikt samarbeid mellom non-profitselskapene som sørger for retur av EE-produkter, batterier og emballasje. Som medlem i Returfellesskapet, kan bedriften være trygg på at deres miljøansvar tas i alle ledd.
I forbindelse med etableringen av samarbeidet, bestemte også selskapene seg for å slå sammen et av medlemsarrangementene som de tidligere holdt hver for seg.
Her forteller Elisabeth Kollerød som er avdelingsleder medlemskap i Grønt Punkt Norge, Anja Ronesen som er markeds- og kommunikasjonssjef i Renas og Per Magnus Karlsson som er key account manager i Batteriretur, hva dagen har betydd for dem, og hva de ønsker at den skal bidra med til medlemmene.
Hvordan oppstod Grønn Konkurransekraftdag?
Anja: – Grønn Konkurransekraft-dagen kom i stand i forbindelse med oppstarten av Returfellesskapet. Vi ønsket et felles arrangement for våre medlemmer der vi kunne vise fram de gode historiene fra norsk næringsliv om nye forretningsmodeller, vellykket omstilling og bærekraftsatsinger.
Elisabeth: – Vi synes også at “Grønn Konkurransekraftdag” var et navn som passet for alle de tre bedriftene i Returfellesskapet og som enkelt sa noe om hva denne dagen skulle handle om.
Per Magnus: – Samtidig ser vi et voksende behov fra bransjen å kunne ha muligheten til å ha alt under samme tak!
Per Magnus Karlsson, key account manager i Batteriretur
Hvorfor er dagen viktig?
Elisabeth: – Medlemsbedrifter får mulighet til å delta på en dag med mange gode foredragsholdere som tar for seg relevante og viktige temaer rundt «Grønn Konkurransekraft.
Per Magnus: – Grønn Konkurransekraftdag er en ypperlig mulighet for medlemmer å kunne samles og høre det nyeste i bransjen, og fremfor alt kunne møtes for en prat i godt selskap
Anja: – Dagen løfter også fram gode eksempler fra medlemmer og samarbeidspartnere, og er et sted hvor Returfellesskapet ikke bruker tiden på å snakke om seg selv.
Hva er ditt beste minne fra tidligere arrangement?
Alle: – Det er den overhengende gledelige følelsen av at det ikke er vanskelig å selge inn det faktum at bærekraft og business går hånd i hånd. Eksemplene vi hører er reelle og vellykkede omstillinger i bedrifter som folk kan relatere til.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.