Fire bærekraftige emballasjetrender i 2019
De siste årene har antall bedrifter som fokuserer på smartere og grønnere emballasje økt. De engasjerte bedriftene er med på å skape en trend for typiske områder det er mulig å endre emballasjen.
Norske bedrifter jobber som aldri før med å designe sin emballasje for gjenvinning. Arbeid med avfallsforebygging gjennom de to siste årene har ført til fire tydelige emballasjetrender:
1. Skifte til mono-materialer gir økt materialgjenvinning
- Mills økte gjenvinnbarheten på 145 tonn plastflasker ved å endre etiketten til samme type materiale som flasken.
![](/media/l3ojqggk/idun-ketchup.jpg?width=136&height=193&mode=max)
Fra venstre: Ole Kristian Vestbekken, fagsjef for emballasje i Mills og Kjersti Hurum Trømborg, fagsjef emballasje i Orkla Foods Norge
- Orkla gjorde det samme med sine Idun ketchupflasker og skapte mer smidig gjenvinning av flasken i sorteringsanleggene.
- Bakehuset sparer 70 tonn plast årlig og øker gjenvinningsgraden på brødposene sine ved at de har fjernet vinduet på posene.
![](/media/ti2dv4md/bakehuset.jpg?width=287&height=162&mode=max)
2. Økt bruk av resirkulert plast og fornybart materiale
3. Reduser og fjern emballasje
- Cloetta reduserte sine Godt & Blandet-poser, og trosset den potensielle faren for redusert salg ved at forbruker kunne velge en av konkurrentenes større godteposer fremfor Cloettas tilnærmet like store.
![](/media/23ffmj40/godt-og-blandet-uskarp-versjon.jpg?width=362&height=370&mode=max?width=161&height=165&mode=max)
Ann Cathrin S. Irgens, brand manager for Cloetta
- Empack NOR har redusert tykkelse på sin strekkfilm, noe som kan føre til en reduksjon på 5000-10 000 tonn transportfolie per år.
![](/media/xa2ksbdi/kjell-erik-dahl-med-strekkfilm.jpg?width=412&height=296&mode=max?width=201&height=144&mode=max)
Kjell-Erik Dahl, salgssjef i Empack NOR AS
4. Forbrukerhensyn i enda større grad
Et punkt alle bedriftene nevnt ovenfor er opptatt av. Emballasjen skal være enkel og logisk å bruke, samtidig som endringer aldri skal påvirke produktet som emballasjen er ment å beskytte.
– Vår emballasje skal helst være med på å gjøre dagen enklere for personen som skal håndtere den. Emballasjen skal passe produktet samtidig som den skal være brukervennlig (Kjell-Erik Dahl, salgssjef i Empack NOR AS).
– Det er viktig for oss at produktet skal kunne brukes uanstrengt av forbruker, mens vi tar ansvaret for å sikre et grønnere alternativ (Anne Støren, produkt- og prosjektansvarlig KLAR).