Målet er at stadig mer gjenvinnbar plastemballasje skal komme i norske butikkhyller.
I to år har Grønt Punkt Norge jobbet med en gjenvinningskalkulator som skal gjøre det enklere å utvikle og velge emballasje som er gjenvinnbar. Nå er den endelig ferdig, og skal lanseres 14. oktober.
Det er nåværende utviklingssjef Johannes Daae og daværende utviklingssjef Lars Brede Johansen som har ledet prosjektet i tett samarbeid med materialansvarlig og kvalitetssjef Petter Aaby Vebenstad i Grønt Punkt Norge.
Det har vært viktig å sikre at kalkulatoren samsvarer med sorterings- og gjenvinningsanleggene vi sender emballasjen til. Det er design- og innovasjonsbyrået Eggs Design som har utviklet kalkulatoren, og den har blitt brukertestet av blant annet Bama, Orkla, Rema 1000, Unil og Mills.
Ønsker du å delta på den digitale lanseringen, kan du melde deg på her.
Målet med gjenvinningskalkulatoren er å gi medlemmer et unikt verktøy som vil gi dem god innsikt i å utvikle gjenvinnbar emballasje.
– Ved å bruke kalkulatoren er det enkelt å se hvor gjenvinnbar emballasjen er, hvordan den kan gjøres mer gjenvinnbar og det vil være råd knyttet til emballasjemerking, sier Johannes Daae.
I kalkulatoren skal det fylles inn informasjon knyttet til materialvalg på ulike deler av emballasjen, som for eksempel materiale, sleeve, barriere og kork. I tillegg til lim og trykk. Det er deretter totalen som avgjør gjenvinnbarheten.
– Vi har jobbet mye med å øke kunnskap knyttet til å bruke lik plasttype på selve emballasjen og de ulike underdelene. I kalkulatoren vil man enkelt se konsekvensen ved å velge ulike plasttyper og hva det gjør med gjenvinnbarheten, sier utviklingslederen.
Gjenvinningskalkulatoren skal ikke bare bidra til økt gjenvinnbarhet på plastemballasje.
– Å velge gjenvinnbar emballasje har fått spesiell stor oppmerksomhet når det kommer til plast. Men det er også viktig når det kommer til kartong, glass, metall og bølgepapp.
Det har den siste tiden blitt rettet søkelys mot resirkulering og nytteverdien. Miljømyndigheter, Grønt Punkt Norge, norske vareprodusenter og importører blir gjenstand for diskusjon om det gjøres nok med emballasjen som selges i norske butikker, for å øke mengden som faktisk blir materialgjenvunnet.
Vi tror kalkulatoren kan bidra vil bidra til en felles bransjestandard for gjenvinnbar emballasje hos de største norske vareprodusentene, samtidig kan det være et avgjørende hjelpemiddel for andre bedrifter og importører som ikke sitter med emballasjekunnskap internt, men som kan sette krav til sine produkter. Dette er særlig viktig dersom vi skal nå ambisiøse materialgjenvinningsmål i 2025.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.