Det du sorterer hjemme, havner ikke i naturen. Det er Grønt Punkt Norge sitt sommerbudskap. Dermed ønsker de å minne alle på at du har ansvaret for emballasjen du tar med ut av hjemmet ditt.
Med budskapet “Det du sorterer hjemme, havner ikke i naturen”, ønsker Grønt Punkt Norge å minne deg på at du også har ansvaret for emballasjen du tar med deg ut i naturen.
– Våre reklamefilmer skal inspirere folk til å ta ansvar for avfallet sitt, også når de ikke er hjemme, sier leder Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.
Tidligere har Atle Antonsen bedt deg om å skjerpe deg, Didrik Solli Tangen har sunget at “we can do more” og Odd Magnus Williamson har sagt at “det hjelper ikke å bruke dong, hvis du ikke sorterer kartong”.
Nå er det igjen Henriette Steenstrup og John Brungot som på sitt humoristiske og litt absurde vis skal inspirere til resirkulering.
– Har det klikka for dere? Skal metallemballasje i vannet? er et av spørsmålene Henriette stiller i den ene filmen.
Forsøpling på land og i vann er et viktig og aktuelt tema.
– Vi ønsker å minne folk om at emballasje ikke hører hjemme i naturen. Det skal kildesorteres, sier Røine. Hun legger også vekt på at det er viktig for miljøet og fremtiden at alle plukker opp avfall etter seg selv, og andre.
– Når du i tillegg kildesorterer det, bidrar du til å gi brukt emballasje nytt liv ved at det kan resirkuleres og bli til nye produkter eller ny emballasje. Da har du gjort naturen to tjenester, sier Grønt Punkt Norge-lederen.
INNSPILLING: De fire nye filmene skal motivere og inspirere til kildesortering utenfor hjemmet.
Ifølge en undersøkelse Kantar har gjort for Grønt Punkt Norge, mener 80 prosent av befolkningen at de gjør en god jobb når det kommer til kildesortering. Men det er fortsatt mange som trenger en påminnelse.
– Vi vil ikke være en pekefinger. Det er også derfor vi velger humoristiske reklamefilmer. Vi vil at folk skal bli inspirert og minnet på at “naturen er vår venn, vi passer godt på den”, som Henriette sier i en av filmene, sier Jaana Røine.
Grønt Punkt Norge:
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.