Sier noen IKEA tenker du kanskje på flatpakkede møbler og billige kjöttbullar i kantinen. Men visste du at den svenske varehusgiganten også driver 314 vindturbiner og 700 000 solcellepaneler?
– Vi er helt i begynnelsen av en reise, men vi begynner så smått å forstå hva et sirkulært IKEA vil innebære, sa Anders Lennartsson, bærekraftsansvarlig i IKEA, under Grønt Punkt Dagen 2016.
Litt statistikk: IKEA omsetter 31,9 milliarder euro fra 328 varehus over hele verden. For å produsere de enorme volumene med møbler og annet inventar som skal til for å betjene et globalt marked har den svenske kjempen en verdikjede bestående av 978 leverandører. Når en slik aktør skal bli sirkulær, innbefatter det ganske mye.
– I vår bærekraftsstrategi «People and Planet Positive Strategy» lover vi å inspirere millioner av mennesker til å leve mer bærekraftig hjemme – og å skape et bedre liv for alle som berøres av oss, fortalte Lennartsson.
Dette har manifestert seg i form av en rekke tiltak og tanker. Blant annet har IKEA nylig gått over til å kun selge LED-lamper, noe som reduserer energibruk til belysning med opptil 85 prosent. Konsernet jobber også ifølge Lennartson tett med underleverandørene for å sikre verdige forhold for deres ansatte. De som ikke er lydhøre fases ut av leverandørkjeden.
Design mot ressursknapphet
Det er ikke bare godhet som ligger bak den sirkulære visjonen. – Vi merker at tilgangen til råmaterialer minker, og at prisene øker. Sirkulær ressursbruk er en måte å møte denne utfordringen på, sa Lennartsson.
Design er en viktig del av løsningen på denne utfordringen. Derfor jobber IKEA for å utvikle produkter med færre deler, og som enkelt kan tas fra hverandre slik at materialene kan gjenvinnes separat. Også på emballeringssiden satses det.
– En gang i fremtiden leveres kanskje produktene våre med to bruksanvisninger: Én for montering og én for demontering, antydet Lennartson.
(Av Henning Poulsen, Pressenytt)
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.