Orkla har til manges begeistring nå sluppet rengjøringsserien Klar for fullt. På hjemmesidene deres, Klardag.no, får du raskt inntrykk av produktets budskap via sitat som: ‘Miljøvennlige alternativ er ikke lengre radikale – kun normale’.
Klar er en ny rengjøringsserie fra Orkla som du kanskje har lagt merke til i butikker eller på plakater i løpet av de siste ukene. Flaskene består utelukkende av resirkulert plast, altså plast som har blitt både kildesortert av forbrukere og deretter gjenvunnet (såkalt PCR-plast, Post Consumer Recycled). Rengjøringsmidlene har heller ingen unødvendige kjemikalier.
Anne Støren har vært produkt- og prosjektansvarlig fra begynnelsen av produktets reise, og er overveldet over den positive responsen Klar har mottatt.
-Vi startet prosjektet i 2016 og begynte utforskingen av det som skulle bli Klar. Vi var motivert av de større samfunnstrendene, og særlig den som karakteriseres av mer bevisste forbrukere. Det er viktig for oss at produktet skal kunne brukes uanstrengt av forbruker, mens vi tar ansvaret for å sikre et grønnere alternativ. Vi var kun fire personer i prosjektet i begynnelsen som virkelig ønsket, og ønsker, å gjøre en miljøforskjell. Det har vært et nært og personlig oppdrag å jobbe så tett mot samme mål.
Skal kunne velge miljø uten at det må gå på bekostning av noe annet
Personlig er også et stikkord som kanskje har hjulpet med å bidra til at produktet har truffet så godt som det har. Støren er nemlig svært opptatt av forbrukeren. Klar skulle bli et produkt som oppfyller forbrukerens behov, og dermed falt det seg også naturlig å ta med forbrukeren helt fra begynnelsen av reisen på Orklas nye produkt.
-Det å komme med nye produkter kan være vanskelig. For å bedre kunne forstå retningen produktet skulle ta, har vi snakket mye med forbrukerne. Det ble etter hvert en kombinasjon av hva forbrukere fortalte oss, og hva vi så at det var realistisk å levere. Det har vært en prosess med mye testing. Vi inviterte forbrukere til å prøve ut produktene og til å gi oss både ris og ros. Vi har hele tiden hatt med forbrukerne – noe som har vært utrolig viktig for oss. Målet er at det skal kunne føles intuitivt å bruke produktet.
-Forbrukere skal heller ikke måtte velge mellom kvaliteter der man må gi avkall på én ting til fordel for en annen. Man skal for eksempel ikke måtte velge miljøet på bekostning av at produktet er vanskelig å få tak i, eller på bekostning av vaskekraft. Vi ønsker at Klar skal sette ny mal i dagligvarehylla, der bærekraft og miljøhensyn blir en hygienefaktor som er grunnlaget for alle produktene som står i hylla.
Åpenhet og lagspill
Ved siden av samarbeid med forbrukeren, har Klar også hatt et tett samarbeid med Svanen og Astma- og allergiforbundet. Serien er 100% vegansk og består av vaskeaktive stoffer som brytes lett ned i naturen. Det har vært viktig for teamet bak produktet å utvikle Klar-serien med fokus på informasjon om produktets innhold - både på godt og vondt.
-Vi ønsker å spille på lag når det gjelder å bære frem de beste mulighetene. Vi legger også vekt på å ha en åpenhet hvor vi forklarer til forbruker at vi har de ingrediensene vi har, og hvorfor vi har med de ingrediensene vi har. Vi ønsker også hele tiden innspill fra dem som har testet produktene – og her er det stort rom for kritikk – nærmest en oppfordring. Klar vil hele tiden jobbe for å spisse produktets videre retning ut ifra hvilken teknologi som kommer på markedet. Neste skritt er blant annet å få korkene i 100% PCR-plast. Her jobber vi med leverandøren for å få til dette i løpet av kort tid.Flaskene kan uansett resirkuleres med korken på.
Vi ønsker med andre ord å ta med forbrukeren videre på utviklingen av produktene.
Grønt Punkt Norge-medlemmer: |
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.