Fra 1. januar 2020 skal blomsterpottene til Blomsterringen være laget i gjenvunnet plast og være helt gjenvinnbare.
Blomsterringen leverer mellom 30 og 40 millioner blomster med tilhørende potter og emballasje hvert år til faghandel og dagligvare i Norge. Med en markedsandel på omtrent 50 prosent av norsk blomstersalg er de en betydelig bruker av emballasje og plast. Nå tar de grep for å bruke mer bærekraftig emballasje, og starter med å fjerne fargetilsetningen carbon black.
- Det startet i april 2018 med en stor kunde som krevde at vi ikke skulle bruke carbon black i pottene, sier Knut Hodnebrog som er avdelingsleder for produksjon og småplanter i Blomsterringen Norge.
Han innrømmer at carbon black da var et fremmedord både for Blomsterringen og leverandører av potter.
– Vi måtte videre til produsenten av pottene igjen for å finne gode løsninger. God dialog og informasjon tilgjengelig på internett har vært helt avgjørende, sier Hodnebrog.
Carbon black er en fargetilsetning i plast som gjør produktene helt svarte. Plasten blir lystett, men fargen gjør også at lysstråler ikke reflekteres når de treffer overflaten. Carbon black-plast kan derfor ikke sorteres optisk med den teknologien som de fleste sorteringsanlegg bruker i dag.
- En carbon black-potte inneholder ofte mellom 70 og 90 prosent gjenvunnet materiale. I starten var planen at vi skulle gå over til å bruke jomfruelig materiale for at pottene skulle bli gjenvinnbare, forteller avdelingslederen.
Potter som er gjenvinnbare, men ikke i gjenvunnet materiale var ikke et alternativ for Blomsterringen.
– Det syntes vi var en dårlig idé. Da er vi ikke så mye lengre enn utgangspunktet. Så fra 1. januar 2020 har vi stilt krav til gartnerne våre om at pottene de bruker skal være laget i 100 prosent gjenvunnet plast, og være gjenvinnbare, sier Knut Hodnebrog.
Pottene sertifiseres av Instituttet cyclos-HTP, et anerkjent selskap som jobber med klassifisering, vurdering og sertifisering av gjenvinnbarheten til emballasje og produkter.
– Jeg tror det er viktig å ta dette på alvor, og jeg er glad for kravet vi fikk. Det har gitt oss en vekker. Utviklingen går så fort at bedrifter som ikke følger med i tiden fort blir hengende bakpå. Det er viktig å ta innovasjon, bærekraft og miljø på alvor. Jeg vil anbefale alle bedrifter til å gå i dybden på sine produkter for å se hva de kan gjøre, sier Hodnebrog.
– En pågående utfordring er å få gartnerne våre til å forstå behovet med å bruke disse nye pottene. Noen vil få noen tekniske utfordringer i produksjonen fordi enkelte av pottene ikke har nøyaktig samme form som de er vant til. De må derfor jobbe med å justere inn maskinene. En del slike tekniske ting vil vi nok møte på nå som dette skal ut i produksjon.
Potter uten carbon black er ett av flere tiltak som nå settes i gang hos Blomsterringen.
– Jobben er absolutt ikke ferdig og vi har mye å ta tak i. Det gjelder for eksempel brett, poser og transport. Dette er sånn sett bare begynnelsen.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.