Emballasje til ovner, kaffe og nøtter ble premiert da Grønt Punkt Norge delte ut årets Plastløftepriser. Til sammen har 96 norske bedrifter forpliktet seg gjennom Plastløftet.
Tirsdag 19. mars var store deler av emballasjebransjen samlet på Sommero i Oslo, da Plastløfteprisene 2024 ble delt ut. Til sammen ble det delt ut fire priser til fem norske bedrifter som har utmerket seg med emballasjeforbedringer i året som har gått.
– Årets vinnere demonstrerer de viktigheten av å kontinuerlig lete etter de beste emballasjeløsningene. Stadig ny teknologi og innovasjon gjør at gårsdagens emballasje ikke nødvendigvis er fremtidens, noe flere av årets vinnere har vært opptatt av, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge, som har ledet juryarbeidet.
Plastløftet ble startet i 2019 av Grønt Punkt Norge, for å få flere bedrifter til å forplikte seg til å jobbe for en mer sirkulær plastøkonomi. I år ble Plastløfteprisene delt ut for femte gang.
Prisen for «Design for gjenvinning» fikk Kjeldsberg Kaffe og Rema 1000 for sin nye kaffepose i monomateriale PE. Prisen for «Reduksjon av unødvendig plast» gikk til Mill for sin nye emballasje til sine ovner. «Holdbarhetsprisen» gikk til FoodTrade for deres emballasje til nøtter, frø og tørket frukt. Prisen for «Økt bruk av gjenvunnet plast» gikk til Norfersk for bruk av resirkulerte PET-skåler til kjøttprodukter. De har imidlertid sagt fra seg prisen i ettertid. Les mer om det lenger ned.
Grønt Punkt Norge ønsker å fremheve at det ikke bare er prisvinnerne som fortjener heder og ære for Plastløfteåret 2023. Aldri før har så mange bedrifter rapportert tiltak og til sammen har de 96 Plastløftet-bedriftene oppnådd følgende i 2023:
• Brukt 10.381 tonn resirkulert plast. En økning på 1.143 tonn.
• Kuttet 830 tonn plast.
• Erstattet 523 tonn plast med annet materiale.
• Forbedret gjenvinnbarheten på 3.695 tonn plast.
Prisen for «Reduksjon av unødvendig plast» gikk til Mill. De har fjernet nærmest all plastemballasje fra sine ovner ved å bytte EPS med papp, i tillegg til å fjerne plastposer eller erstatte de med kartong.
– I tillegg har de lykkes med å erstatte plasthåndtaket med vevd papir, som gjør at hele esken enkelt kan kildesorteres, sier juryen.
Hos Mill sto jubelen i taket allerede da de ble nominert til prisen.
– Tusen takk for anerkjennelsen. Vi har jobbet med denne endringen i flere år, og skal vi fortsette med dette, sier Elise Reiten i Mill.
De andre nominerte til prisen var Bama Gruppen for kartongemballasjen til Adore-tomater og Lantmännen Unibake for en endring i produksjonslinjen som gjør at brød til storhusholdning pakkes i eskeposer i stedet for individuelle poser.
Prisen for «Design for gjenvinning» gikk til Kjeldsberg Kaffe og Rema 1000, som i samarbeid med emballasjeprodusenten Amcor Flexibles har utviklet en kaffepose i PE med EvOH barriere. Selv om mange produsenter har forbedret sin kaffeemballasje, er det få som har lykkes med å finne en løsning som er så godt gjenvinnbar som denne.
– At Kjeldsberg kaffe i samarbeid med Rema 1000 har funnet frem til en godt gjenvinnbar emballasje viser at det er mulig å finne gode løsninger også for produktene som er mest krevende å emballere, sier juryen.
Emballasjen er et resultat av godt samarbeid mellom flere aktører.
– Vi er veldig stolte av å vinne Plastløfteprisen, og synes det er inspirerende. Vi har jobbet lenge med å finne en gjenvinnbar emballasjeløsning for kaffe som beholder holdbarheten og endelig lykkes vi, sier Emilie Våge i Rema 1000.
De andre nominerte til prisen var Nortura for endringen fra laminat til PP-emballasje for sosisser, bacon og spesialpølser og Orkla Home & Personal Care Norway for JIF spray, hvor spraytriggeren er laget i PP og PET-sleeven erstattet med PE.
«Holdbarhetsprisen» deles ut av Grønt Punkt Norge og Matvett, for å understreke viktigheten av at emballasjeforbedring ikke må føre til økt matsvinn. Årets vinner er FoodTrade som opplevde at deres nye gjenvinnbare emballasje reduserte holdbarheten på nøtter, frø og tørket frukt. I stedet for å godta dette, videreutviklet og endte med PP-emballasje som gir tre ganger så lang holdbarhet.
– Det er veldig positivt at FoodTrade jobber for å forbedre gjenvinnbarheten, samtidig som de tar holdbarheten på alvor, ved at de fortsetter å lete etter løsninger som tilfredsstiller behovet for lang holdbarhet og gjenvinnbarhet, sier juryen.
– Tusen takk for utmerkelsen. Det har vært kjempegøy å utvikle nye emballasjeløsninger i samarbeid med Grønt Punkt Norge. Men vi skal ikke stoppe med dette, vi skal fortsette å jobbe videre, sier daglig leder Manuel Lozano.
De andre nominerte til prisen var Coop Norge og Norgesgruppen for å oppbevare løsvektpoteter under lokk i enkelte butikker og Den stolte hane for at de har klart å beholde holdbarheten på sine grillede produkter.
Prisen for «Økt bruk av resirkulert plast» gikk til Norfersk for deres rPET-skåler til kjøttprodukter. I forbindelse med prisen har de imidlertid oppdaget at det har vært en misforståelse mellom dem og emballasjeprodusenten. Norfersk har vært i den tro at skålen består av 99 prosent gjenvunnet PET fra brukte skåler og brett, men det viser seg å stamme fra flasker.
– Så fort vi ble klar over dette, tok vi kontakt med Grønt Punkt Norge. Det eneste riktige og rettferdige er at vi sier fra oss prisen, sier produktutvikler Anne Maren Engeloug.
Siden 2019 har kjøttprodusenten jobbet for å øke andelen gjenvunnet plast i sine skåler. I starten inneholdt emballasjen 10 prosent rPET fra brukte skåler og brett, og det er i arbeidet med å øke denne andelen det har blitt en overgang til bruk av PET-flasker, som Norfersk ikke har vært klar over.
– Det har vært en misforståelse mellom oss og emballasjeprodusenten, som vi er veldig lei oss for. For oss har det vært et stort ønske om å få til skål til skål, og det kommer vi til å fortsette å jobbe for, sier Engeloug.
Grønt Punkt Norge er ikke i tvil om at de har handlet i god tro.
– Vi heier definitivt fortsatt på Norfersk. Selv om de tar et riktig valg ved å si fra seg prisen, fortjener de skryt for arbeidet med PET-skåler og deres gode intensjon. Markedet for rPET er veldig spesielt, men uten etterspørsel vil det ikke bygges opp nok gjenvinningskapasitet, sier Johannes Daae.
De andre nominerte til prisen var Mondelez for ytteremballasjen til Kvikk Lunsj i kjemisk gjenvunnet plast og Trioworld og Bergene Holm for dekkplast til trelast i gjenvunnet plast.
Mondelez Norge: Mondelez har gått over til kjemisk gjenvunnet plast på ytteremballasjen til multipack Kvikk Lunsj. I løpet av 2024 vil de gjøre det samme på emballasjen til enkeltsjokoladene. Det er spesielt positivt når det gjøres i kombinasjon med å gå over til tynnere plast, riktige sorteringsmerker og QR kode hvor forbruker kan lese om resirkulert plast, hvordan emballasjen skal resirkuleres og miljøvennlige turtips. Det er også positivt at de kommuniserer 80 prosent gjenvunnet, selv om 100 prosent av plasten er det, fordi lim og blekk ikke er gjenvunnet. Det blir spennende å se hvordan dette påvirker både andre Freia-produkter og kanskje også andre produsenter.
Trioworld og Bergene Holm: For å øke bruk av gjenvunnet plast er vi avhengig av at emballasjeprodusentene velger gjenvunnet råvare i sin produksjon og at noen kjøper resultatet og bruker det til sine produkter. Det er derfor veldig positivt at Trioworld har lykkes med å utvikle en stor produktportefølje med 90 prosent gjenvunnet plast, og veldig bra at Bergene Holm har tatt dette i bruk. At Bergene Holm i tillegg jobber aktivt med å redusere unødvendig bruk av plast på flere områder og har gått over til ombrukscover fra Looping mellom justerverk og høvel, er også spennende.
Mill International (vinner): Ved å revidere emballasjen til alle sine ovner og jobbe aktivt for å finne alternativer til plast der det er mulig, har Mill redusert sin plastbruk med 40-50 tonn. EPS har blitt erstattet med papp og dermed har Mill økt sannsynligheten for at emballasjen kildesorteres riktig, og redusert behovet for at forbruker må transportere emballasjen til gjenvinningsstasjon. Mill har også erstattet skrueposen med kartong og fjernet andre poser, så den eneste plasten som er igjen er den rundt selve ovnen, som sikrer at papirstøv ikke skaper problemer. I tillegg har de lykkes med å erstatte plasthåndtaket med vevd papir, som gjør at hele kartongen kan sorteres som kartong og dermed gjør kildesorteringen lettere.
Lantmännen Unibake Norway: Lantmännen Unibake har endret produksjonslinjen for fryste brød til storhusholdning. Nå pakkes brødene i en stor eskepose i stedet for individuelle poser, noe som sparer 3,5 tonn plast i året. Ved å se på hele verdikjeden har Lantmännen sett muligheter, selv om det medfører endringer i produksjonslinjen. Vi håper at oppmerksomhet rundt dette tiltaket kan bidra til å inspirere andre til å gjøre lignende vurderinger.
Bama Gruppen: Bama har gått over til kartongemballasje i begrene til Adore-tomater. Prosjektet har vært krevende fordi det var vanskelig å finne lokk som ikke faller av. Tiltaket har spart over 17 tonn plast og har samtidig gjort at fyllingsgraden er økt med 10 prosent fordi begrene er lavere. De har også gått fra plast til papirbandolær på bearbeidede potetprodukter og har dermed redusert plastbruken med nesten 2,5 tonn. Det er flott at Bama jobber aktivt med å erstatte plastemballasje med fiber der dette lar seg gjør, selv om det til tider kan være krevende.
Kjeldsberg Kaffe og Rema 1000 (vinner): Kjeldsberg kaffe har i samarbeid med Rema 1000 utviklet en gjenvinnbar emballasje i monomateriale PE med EVOH barriere for kaffe. Kaffe er et krevende produkt å emballere, når både gjenvinnbarhet og holdbarhet skal ivaretas. Den nye kaffeposen reduserer også plastbruken med 10 prosent. I første omgang er det økologisk kaffe som har fått ny emballasje, noe som utgjør ca. ett tonn. På sikt skal hele kaffesortimentet gå over, som vil gjøre 50 tonn emballasje gjenvinnbar og redusere plastbruken med 5 tonn. At Kjeldsberg kaffe i samarbeid med Rema 1000 har funnet frem til en gjenvinnbar emballasje viser at det er mulig å finne gode løsninger også for produktene som er mest krevende å emballere.
Nortura SA: Nortura har gått fra laminater til mono PP for sosisser, skivet bacon og spesialpølser. Samtidig har de lykkes med å redusere plastbruken med 13,8 tonn plast. Det er veldig positivt at de har lykkes med å gjøre en slik overgang på såpass mange produkter, selv om det har medført at de har måttet investere mye tid og oppgradert utstyret. Særlig positivt er det også at de har gått over til transparent PP på de fleste av disse produktene, som forbedrer gjenvinnbarheten ytterligere.
Orkla Home & Personal Care Norway: Orkla HPC har lansert Jif Kjøkkenspray og Jif Baderomsspray hvor spraytriggeren er laget i 100 prosent PP. I tillegg er PET-sleeven byttet ut med en PE-etikett, som gjør at flaske og etikett nå begge er 100 prosent PE. Flaskene er også laget av 75 prosent resirkulert plast. Emballasjeelementer som spraytrigger kan være krevende å lage utelukkende i samme plasttype, og det er flott at de har lykkes med dette. Å bytte en PET-sleeve med en PE-etikett er en stor forbedring på en PE-flaske, selv om det hadde vært enda bedre om hele emballasjen var samme plasttype som spraytriggeren.
FoodTrade (vinner): Foodtrade forbedret i høst sin emballasje på nøtter, frø og tørket frukt fra en ikke-gjenvinnbar PE-PET emballasje. Først byttet de til en 100 prosent MDO-PE, men oppdaget at den reduserte holdbarheten. Nå har de landet på en PP med AIOx barriere, som ikke bare er godt gjenvinnbar, men også gir tre ganger så lang holdbarhet. Det er veldig positivt at FoodTrade jobber for å forbedre gjenvinnbarheten, samtidig som de tar holdbarheten på alvor, ved at de fortsetter å lete etter løsninger som tilfredsstiller behovet for lang holdbarhet og gjenvinnbarhet.
Coop og Norgesgruppen: Poteter er lyssensitive og utfordrende å selge i løsvekt uten at mangelen på lysbarriere påvirker holdbarheten. I 2019 startet Coop derfor med lokk på poteter i løsvekt i en del butikker. I 2023 ble dette også introdusert i Kiwibutikker, som ser at svinnet på løsvekt-poteter har gått ned fra sommeren 2023 og fram til nå, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Om det skyldes lokkene alene, er for tidlig å si med sikkerhet. Et viktig virkemiddel for å redusere matsvinn er at forbrukere ikke tvinges til å kjøpe mer enn de trenger. Løsvekt øker også muligheten for ombruksemballasje. Det er dristig og modig å skjule produkter bak et lokk, som kan resultere i at forbrukere ikke oppdager dem. Løsningen er også spennende fordi den øker bevisstheten til forbruker om at poteter bør oppbevares mørkt. Juryen mener både Coop og Norgesgruppen har bidratt til dette positive tiltaket, og at kjedene fortjener felles nominasjon for lokk på løsvektpoteter.
Den Stolte Hane: Den stolte hane har gått over fra skål til pose på store deler av sortimentet på grillede produkter. Det har ført til i en reduksjon på ca 50 tonn plast i året. Den nye PP/EVOH emballasjen inneholder i tillegg 62 prosent gjenvunnet plast, samtidig som holdbarheten på kyllingen opprettholdes. Det er veldig positivt med emballasje som lykkes med å opprettholde holdbarheten, tross drastisk reduksjon av plastbruk og høy andel gjenvunnet plast. En annen positiv konsekvens av endringen, er at den nye emballasjen tar mindre plass, og dermed sparer 25 lastebillass med emballasje, og det i tillegg er plass til 40 kg mer emballert produkt per pall.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.