I flere år har Kjeldsberg kaffe prøvd å finne en emballasje som både er gjenvinnbar og tilfredsstiller kravet til holdbarhet. Nå har de endelig lykkes.
La oss være ærlige - kaffe er et vanskelig produkt å emballere – noe som også er årsaken til at det i årevis har blitt beskyttet av kaffeposer bestående av plast med et aluminiumsbelegg. På den måten har kaffen beholdt den gode aromaen og holdbarheten forbrukerne forventer.
De siste årene har det imidlertid blitt en forventning fra folk flest og i bransjen, at mest mulig emballasje skal være gjenvinnbar – noe kombinasjonsfolier sjelden er. Derfor har mange kaffeprodusenter de siste årene lett etter bedre alternativer. For Kjeldsberg kaffe har det vært en lengre prosess, men nå har de lykkes med en kaffeemballasje i mono-PE med OPE-Y barriere. Prosjektet har vært sammen med emballasjeleverandøren Amcor.
– Vi er veldig stolte av den nye emballasjen. Dette har vi jobbet med i mange år, og vi har testet og testet uten at resultatet har blitt bra nok - før nå, sier markedssjef Malin Wemundstad hos kaffeprodusenten.
MARKEDSSJEF: Malin Wemunstad i Kjeldsberg.
I juli kommer den første produktserien til Kjeldsberg uten emballasje med metallaminat i butikkhyllene til REMA 1000 og Oda.
– Den største utfordringen har vært å finne en gjenvinnbar emballasje som også tilfredsstiller kravet vi har om holdbarhet i 12 måneder. Kaffe er veldig sensitivt med tanke på oksygen og lys, og ny emballasje kan ikke gå på bekostning av holdbarhet og kvalitet. Da risikerer vi å øke andelen matsvinn, sier Wemundstad i Kjeldsberg kaffe.
Det har også vært en utfordring å finne alternativer som passer til fabrikkens eksisterende emballasjemaskiner som har en ventilapplikator som bruker ultralydsystem og ikke varme.
– Hvordan lykkes dere til slutt med å sikre kvaliteten?
– Vi har gjennomført kontinuerlig testing gjennom hele prosessen og til slutt har vi funnet en emballasje som tilfredsstiller alle kravene. Lagene med PE og ventilen som er integrert i posen, sikrer at verken oksygen eller lys forverrer kaffen på innsiden.
Sina Lystvet er Grønt Punkt Norge sin emballasjeekspert og er godt fornøyd med at stadig flere kaffeprodusenter strekker seg langt for å utvikle bedre emballasje.
– Emballasjens viktigste egenskap er å ta vare på produktet. Samtidig er det veldig positivt at stadig flere produsenter utfordrer seg selv og utvikler emballasjeløsninger som har bedre gjenvinnbarhet, også for de mest utfordrende produktene, sier hun.
Hennes oppfordring til Kjeldsberg kaffe – og alle andre som setter gjenvinnbar plastemballasje på markedet – er å få emballasjen sertifisert gjennom Recyclass.
– Da får man et bevis på gjenvinnbarhet. EU kommer med strenge krav til miljøpåstander og en sertifisering vil derfor være viktig hvis man ønsker å profilere blant annet gjenvinnbarhet, sier Lystvet.
EMBALLASJEEKSPERT: Sina Lystvet i Grønt Punkt Norge.
Er et non-profit, tverrindustrielt initiativ som legger til rette for overgangen mot en sirkulær plastfremtid.
Selskapet jobber med utvikling av vitenskapelige testmetoder for innovative materialer. Testresultatene er integrert i Design for Recycling-retningslinjene. Parallelt har de utviklet et system for pålitelig sporbarhet av opprinnelsen til plastavfall, samt for beregning og verifisering av resirkulert innhold i plastprodukter.
Recyclass sin gjenvinnings-sertifisering evaluerer kompatibiliteten til plastemballasje i hele avfallshåndteringskjeden. Det inkluderer innsamling, sortering, resirkulering og evnen til det resirkulerte materialet til å gjenbrukes i sin opprinnelige applikasjon.
Kravene til revisjonsordningen ble utviklet i tråd med «RecyClass Recyclability Methodology» og oppdateres kontinuerlig basert på «RecyClass Design for Recycling Guidelines».
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.