Nye, brukervennlige avfallssymboler skal få fart på kildesorteringen og føre til økt materialgjenvinning. Første utkast er nå lansert.
På et frokostmøte i regi av Avfall Norge i slutten av november var det stor enighet om at den nye merkeordningen vil sørge for bedre avfallssortering og dermed økt materialgjenvinning.
På bildet over ser du fra venstre: Gunhild Solberg fra Sirkel Glass, Gunstein Instefjord fra Forbrukerrådet, Cecilie Lind fra Avfall Norge, Mari Trønnes fra Enviropac og Johannes Daae fra Grønt Punkt Norge i samtale med Steinar Kildal. Foto: Hermann Möhring/Avfallsbransjen.no
En undersøkelse blant norske kommuner og kommunale avfallsselskap, gjennomført av IPSOS, viser at hele 88 prosent er positive til å ta den foreslåtte, nye merkeordningen i bruk. Enda flere, 92 prosent, tror at den vil gjøre det enklere for innbyggerne å sortere avfallet sitt. Kongstanken er at de samme symbolene trykkes på emballasje og gjenkjennes både med farge og illustrasjon på dunker, konteinere og avfallsbøtter over hele Norge.
Grønt Punkt Norge har i dag, 3. desember sendt ut en undersøkelse og invitert en stor del av medlemmene til å komme med sine første innspill til merkene. Disse innspillene vil vi samle og melde til Loop / Avfall Norge. Les mer om merkeordningen her.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.