Grønt Punkt Norge og Norsk Gjenvinning arrangerer igjen Plast-cup. I år er det fire prosjekter som konkurrerer om å bli best på plast i byggebransjen.
For å øke både motivasjonen og materialgjenvinningen på norske bygg- og anleggsplasser arrangerer Grønt Punkt Norge, i samarbeid med Norsk Gjenvinning, Plast-cup 2022. Målet er å motivere til økt fokus og kåre den beste på håndtering av plastemballasje på byggeplassene.
– Selv om mange allerede er flinke på avfallshåndtering, kildesortering og materialgjenvinning, så er det fortsatt mulig å få enda mer plastemballasje ut av restavfallet og til materialgjenvinning fra norske byggeplasser, sier Are Magnus Adolfsen, som er prosjektleder næringsliv i gjenvinningsavdelingen til Grønt Punkt Norge.
EU sine nye krav til materialgjenvinning innebærer at vi i årene fremover må øke andelen plast som blir kildesortert betydelig, også på byggeplasser.
– Skal vi lykkes må både vi i avfallsbransjen og entreprenører i byggebransjen ta ansvar sammen. Vi er med andre ord avhengig av hverandre og håper denne cupen kan fungere som en kick-start, sier Charlotte Luisa, som er prosjektleder for cupen i Norsk Gjenvinning.
Dette er andre år på rad Plast-cupen arrangeres.
– Cupen var veldig vellykket i fjor. Noe av det mest spennende var å følge med på de ulike kreative tiltakene og innovasjonen som ble gjennomført i alt fra store til små prosjekter. Derfor er det spennende å se hva som blir satt i gang i år, som vi kan ta lærdom av videre, sier Are Magnus Adolfsen.
I 2021 var det Vedal og Clemenskvartalet som ble kåret som vinneren av Plast-cupen. De vant blant annet etter at de sørget for 100 prosent utsorteringsgrad av avfallet sitt. I tillegg ble JM og Green Park premiert for sine tiltak på den urbane byggeplassen midt på Torshov.
Årets Plast-cup arrangeres fra 1. juni til 31. November. Følgende entreprenører og prosjekt er påmeldt:
Vinneren kåres basert på følgende parametere:
Vinneren får lunsj spandert av en Foodtruck på byggeplassen, i tillegg til miljørådgivning til hjelp i videre prosjekter.
POPULÆR PREMIE: Den påspanderte lunsjen fra en foodtruck ble godt mottatt av de to premierte prosjektene i fjor.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.