Grønt Punkt Norge har lansert nye nettsider, som skal det gjøre det enklere for deg som medlem.
I slutten av februar publiserte Grønt Punkt Norge helt nye nettsider.
– Vi har jobbet med å utvikle nye sider i nesten to år. Nå har vi endelig lansert, og vi er veldig fornøyde med resultatet, sier nettredaktør Karoline Carlsen i Grønt Punkt Norge.
Det er byrået Idium som har designet og utviklet nettsidene i tett samarbeid med Grønt Punkt Norge.
– Hovedmålet vårt har vært å skape nye tidsriktige sider som det er lett å navigere i, uansett hvorfor du besøker oss. For vi har veldig ulike målgrupper vi kommuniserer med; medlemsbedrifter som setter mye eller lite emballasje på markedet, innsamlere i kommuner og næringslivet, forbrukere og andre som søker informasjon om emballasje eller resirkulering, sier Carlsen.
Felles er imidlertid at alle har plass et sted i kretsløpet for emballasje.
– Derfor har det vært viktig å samle god informasjon som viser hvem Grønt Punkt Norge er, hvilke returselskap som inngår i vårt system og hva produsentansvar faktisk innebærer. I tillegg til å vise hvordan retursystemet for emballasje fungerer og hva som skjer med materialene produsentene betaler vederlag for, og konsument kildesorterer, sier nettredaktøren.
Hovedmålgruppen på sidene er medlemsbedrifter som setter emballasje på markedet. Informasjon om medlemskapet med regler, forpliktelser og fordeler tar derfor stor plass. Vi har også laget en supportside hvor dere kan finne svar på mye av det vi ofte får spørsmål om.
Nettsiden inneholder små informasjonsvideoer om hvordan du logger inn, hvordan du rapporterer, og henter medlemsbevis – i tillegg til vanlige spørsmål og svar. Siden vil oppdateres med nye filmer, etter hvert som nye funksjoner på «Min side» lanseres. På sidene finner du også opptak av webinaret 1. mars, som i hovedsak handlet om rapportering på «Min side».
På Supportsiden er det også en oversikt over nye og gamle varekoder.
I tillegg til grunnleggende informasjon om produsentansvar og medlemskap, har vi også samlet råd og veiledning knyttet til utvikling av sirkulær emballasje og emballasjemerking.
Les mer om sirkulær emballasjedesign her og emballasjemerking her.
– Vi kommer til å fortsette å utvikle sidene, så de inneholder oppdatert informasjon som er relevant for våre medlemsbedrifter, sier Karoline Carlsen.
På samme måte som de tidligere nettsidene, ligger det også informasjon til innsamlere i kommuner/IKS og næringslivet. Returselskapene Sirkel Glass, Norsk Resy og Norsk Metallgjenvinning har sin primærinformasjon samlet på egne nettsider, mens Norsk Returkartong, Plastretur og Treretur inntil videre har all sin informasjon som en del av Grønt Punkt Norge-sidene.
Vi holder kontinuerlig på med forbedringer og rettinger. Har du innspill til innholdet, eller oppdager en feil – setter vi stor pris på tilbakemeldinger. Send Karoline en e-post på karoline@grontpunkt.no
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.