Bedriftene som har tatt Plastløftet brukte 20 415 tonn resirkulert plast, kuttet 1 140 tonn unødvendig plast, erstattet 638 tonn plast og økte gjenvinnbarheten på 3 263 tonn i 2021. Under utdelingen av Plastløfteprisene ble de gjeveste tiltakene premiert.
22. mars delte Grønt Punkt Norge ut årets Plastløftepriser for tredje gang. Totalt ble det delt ut fire priser til bedrifter som har utmerket seg spesielt i Plastløfteåret 2021.
Prisen for «Design for gjenvinning» fikk Mills blant annet for sitt arbeid med å fjerne Carbon Black fra all sin emballasje. Prisen for «Økt bruk av gjenvunnet plast» gikk til Findus som sammen med Trioworld har utviklet matemballasje i resirkulert plast. Prisen for «Reduksjon av unødvendig plast» fikk Orkla og Klar som har lansert dusjprodukter i bar uten plastemballasje. Og den nye «Holdbarhetsprisen» gikk til GodtlevertGruppen for deres arbeid med å redusere matsvinn.
Les alt om prisene, de nominerte og jurybegrunnelsene her.
ÅRETS VINNERE: Orkla og Klar, GodtlevertGruppen, Mills og Findus er vinnerne av Plastløfteprisene 2021.
Selv om det bare var fire bedrifter som ble premiert under prisutdelingen på Vippa, så ble samtlige Plastløftebedrifter hedret for den innsatsen de har lagt ned i 2021. Bedriftene som har tatt Plastløftet har til sammen brukt 20 415 tonn resirkulert plast, kuttet 1 140 tonn unødvendig plast, erstattet 638 tonn plast med annet materiale og økt gjenvinnbarheten på 3 263 tonn.
Totalt 74 bedrifter gjennomførte Plastløftet i fjor, og disse bedriftene står for 41 prosent av all plastemballasje som ble satt på markedet av Grønt Punkt Norge sine medlemmer samme år.
– Vi er selvfølgelig stolte av at så mange bedrifter forplikter seg til Plastløftet, som vi startet opp i 2019. Det er fantastiske arbeid som legges ned i alt fra store til små bedrifter. Det er virkelig både imponerende og inspirerende. Tallene fra årets rapportering viser at Plastløftetbedriftene virkelig er med på å utgjøre en forskjell. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.
PRISUTDELING: Administrerende direktør i Grønt Punkt Norge Jaana Røine delte ut prisene på Vippa.
Samlingen 22. mars på Vippa ble en hyggelig og uformell samling der prisutdelingen selvfølgelig sto i sentrum. Foran et begeistret publikum kunne Mills, Orkla, GodtlevertGruppen og Findus slippe jubelen løs da det ble klart at de hadde vunnet.
Det er også tydelig at Plastløfteprisene betyr mye for vinnerbedriftene.
– Vi i Orkla og Klar jobber kontinuerlig for å finne nye emballasjeløsninger. Derfor er det veldig gøy å bli anerkjent for vårt bærekraftsarbeid, og at vi våger å tenke helt nytt og forstå forbrukerbehovet, sier innovation manager Xenia Pisneacova i Orkla Home & Personal Care. De vant Reduksjonsprisen med Klar såpebar.
FINDUS: Pål Rusten mottok pris.
Emballasjeutvikler Pål Rusten mottok prisen på vegne av Findus.
– Vi har vært med på Plastløftet fra begynnelsen og det er helt fantastisk å få denne prisen. Jeg håper dette bare er starten på en framtid med matemballasje med mer pcr-materiale, sa Rusten fra scenen.
Fra Mills var det Bente Jachwitz og Ole Kristian Vestbekken som tok imot Design for gjenvinning-prisen.
– Dette er arbeid vi holder på med hele tiden og som vi har holdt på med over lang tid, så det er veldig gøy å få honnør, sa Ole Kristian Vestbekken under prisutdelingen.
GODTLEVERTGRUPPEN: Nordisk kategori og kvalitetssjef i GodtlevertGruppen
For første gang ble også Holdbarhetsprisen delt ut, og den gikk til GodtlevertGruppen.
– Det er en stor annerkjennelse å stikke av med Holdbarhetsprisen. Det gir et ekstra incitament til å løfte oss og kommunisere tydeligere til våre kunder sammenhengen mellom gode matopplevelser og valgte emballasjeløsninger som tar vare på maten. En ekstra takk også til våre leverandører som hjelper oss med å finne gode løsninger på porsjonspakket mat og holdbarhet, sier Bjørnar Bjønness Waage, Nordisk kategori og kvalitetssjef i GodtlevertGruppen
NY PRIS: Daglig leder Anne-Grete Haugen i Matvett delte ut tidenes første Holdbarhetspris.
INSPIRASJONSFOREDRAG: Petter Gulli snakket om vi hvordan vi skal snakke om bærekraft.
PLASTLØFTET-BEDRIFTER: Det var mange Plastløftet-bedrifter som var til stede under prisutdelingen.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.