Grønt Punkt Norge AS har driftet innsamling og gjenvinning av plastemballasje på vegne av Plastretur AS siden 2008. Fra januar 2023 vil Plastretur igjen ta over driften.
Plastretur AS er et av fem returselskap som eier Grønt Punkt Norge AS. Selskapet ble etablert i 1995 og eies av varehandelen, emballasjeprodusenter og vareprodusenter med om lag 1/3 hver. De siste 14 årene har Plastretur hatt en driftsavtale med Grønt Punkt Norge, som betyr at driften av innsamling og gjenvinning av plastemballasje blitt gjort av Grønt Punkt Norge.
For å møte kravene til økt materialgjenvinning har styret i Plastretur valg å gjenoppta egen drift av returordningen fra 1.1.2023. Selskapet skal ansette en administrerende direktør, med hovedansvar for å videreutvikle effektive driftsmodeller og påvirke rammebetingelser som møter myndighetenes krav og morgendagens mål for betydelig økt innsats med materialgjenvinning av plast.
Les også: Planlegger for norsk finsorteringsanlegg
Plastretur vil også ha ansvaret for avtaler og forhandlinger med kommunale og private innsamlere, transport, videreforedling av plastemballasjen og rapporteringen til miljømyndighetene. Fem ansatte i Grønt Punkt Norge overføres til Plastretur.
Endringen innebærer en videreutvikling av samarbeidet og en helhetlig organisasjonsstruktur i hele Grønt Punkt Norge-familien, for å være bedre rustet til å møte dagens og morgendagens miljøutfordringer. Rollefordelingen mellom Grønt Punkt Norge og returselskapene med klare ansvarsområder vil bli tydeligere.
Grønt Punkt Norge er fellesnevneren for alle materialslag for produsentansvaret norske bedrifter er forpliktet til å ta. Synergiene mellom returselskapene skal bestå og forsterkes. Grønt Punkt Norge skal styrke sin konkurransekraft ved å videreutvikle verktøy som forebygger avfall og gjør medlemsbedriftene bedre i stand til å ta gode emballasjevalg med høy gjenvinnbarhet. Vi skal sørge for at alle norske bedrifter tar sitt miljøansvar for emballasje og skal påvirke rammevilkårene slik at det i fremtiden tas ansvar for all emballasje, også av dagens gratispassasjerer. Vi skal også fortsette det samkjørte, tydelige kommunikasjonsarbeidet mot både norske bedrifter, forbrukere og andre målgrupper.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.