To norske bedrifter gikk til topps i årets ScanStar. Glomma Papp fikk i tillegg totalt tre utmerkelser i den nordiske emballasjekonkurransen.
Til sammen 25 emballasjeløsninger ble i år premiert med utmerkelsen ScanStar, da årets jury offentliggjorde vinnerne for 2024. Norske Glomma Papp og Aion AS var blant vinnerbidragene, og sikret seg totalt fire utmerkelser.
Hos Glomma Papp sto jubelen ekstra i taket da årets priser ble delt ut. Bølge- og massivpapp-produsenten har sterk tradisjon for å delta og vinne i ScanStar, og i år toppet de deltakelsen med tre vinnerbidrag.
– Glomma Papp har stort fokus på produktutvikling og bærekraftige løsninger for våre kunder gjennom flere år. Vår produktutviklingsavdeling samarbeider tett med salgsavdelingen og våre kunder for å finne gode løsninger med tanke på alle ledd i verdikjeden. Da er det ekstra hyggelig å lykkes gjennom tre ScanStar-priser. Det gir inspirasjon til videre fokus på produktutvikling, sier markedsdirektør Ruth Nilsen.
En bølgepappeske for transport av sild og makrell, 4 i 1 transporteske til lamper og displayemballasje til «heksehyl» godteposer var emballasjeløsningene som ble premiert hos Glomma Papp. Tre ulike produktutviklere mottar derfor diplom under prisutdelingen på emballasjemessen Scanpack.
I årets ScanStar jury satt Ole Anton Bakke (Jotun), Lars Windeman (PacsOn), Ksenija Garbacenka (Plus Pack), Virpi Korhonen (Sense N Insight) og Mikael Gällstedt (Svenska Förpackningsgillet).
Kelly M. Eldor Hakkebo har hatt ansvaret for transportesken 4 i 1 til fire ulike lamper fra produsenten Luxo.
– Det er veldig gøy med anerkjennelse på jobben en har gjort. Spesielt når det har vært en så omfattende oppgave som krever mye tankevirksomhet. En ScanStar er en gulrot for oss som jobber med produktutvikling i denne bransjen, sier produktutvikleren.
Tidligere hadde lampene hver sin transporteske og hver sine innlegg, i tillegg til bobleplast. Noe som ble totalt åtte ulike varianter med innlegg og eske. Med den nye emballasjen er det redusert til to varianter, ved at samme eske og innlegg er tilpasset de fire ulike lampene. Bobleplasten er også fjernet.
Den nye esken betyr både besparelser for miljøet og lommeboka til både Glomma Papp og kunden deres.
Selv om gevinstene har vært store, så har det vært krevende å lage en helt unik emballasje som er spesialutviklet kundens behov og produkt.
– Den største utfordringen har vært å konstruere et innlegg som skal passe til ulike former og størrelser, og som ikke er for komplisert å montere for de som pakker. I tillegg skal den tåle behandlingen i transport og under falltester, sier Hakkebo.
Da Glomma Papp skulle utvikle display og transportemballasje for Haugen-Gruppen sin «heksehyl», ønsket de seg en funksjonell og smart emballasje som er enkel å sette opp i butikk og fører til god logistikk.
Kravene var at displayet skulle romme minst 48 poser, være palletilpasset, enkel å plassere og stabil. I tillegg skulle det være lett og fristende for kunder å forsyne seg.
– Løsningen ble å plassere posene på pegger i stedet for hyller, som gjør at de henger pent når displayet tas ut av transportesken. Det er også enkelt å plukke produktet, sier ansvarlig produktutvikler Knut Hildebrandt.
I tillegg er sokkelen limt fast i nederste brett, som gjør det lett å montere i butikk.
– Når displayet løftes opp av transportesken faller sokkelen automatisk ned og kan plasseres på gulvet, med en plakat på toppen. Det trengs dermed ingen instruksjoner, sier Hildebrandt.
Glomma Papp sin transporteske til frossen makrell og sild ble også premiert. Her er forbedringen å erstatte massivpapp med bølgepapp, for å øke gjenvinningsgraden og redusere vekten.
Ved å gå over til esker og lokk i bølgepapp har materialvekten blitt redusert med 782 tonn i året, noe som betyr 15 færre transportbiler på veien.
Materialbyttet har imidlertid ikke vært helt uproblematisk.
– Bølgepapp har noe bedre isolasjonsevne, som har gitt utfordringer med tanke på innfrysning. Det har vi i dag løst med luftehull, sier produktutvikler Ulf Petter Lande.
Ny emballasje medfører også ofte annerledes logistikk. I dette tilfelle måtte halvpaller erstattes med spesialpaller, for å tilfredsstille både kundens behov og logistikk i produksjonen av den nye emballasjen.
Det norske selskapet Aion ble også premiert for sine paller laget av plastemballasje fra akvakulturindustrien. Selv om emballasjeløsningen ikke er ny i markedet, ble de premiert på grunn av pallenes letthet og sporbarheten.
ScanStar er en nordisk emballasjekonkurranse som organiseres av Svenska Förpackningsgillet i samarbeid med blant annet Emballasjeforeningen i Norge.
Konkurransen ble etablert i 1969.
Alle slags emballasjeløsninger kan delta, men de må være konstruert, designet eller produsert i et nordisk land.
Designere, konstruktører, produsenter og kjøpere av emballasje kan delta.
Alle som vinner en ScanStar er med i den internasjonale WorldStar konkurransen, som arrangeres av World Packaging Organisation.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.