Ekstremværet «Hans» har rammet flere kommuner hardt. Transport av innsamlet emballasjeavfall fra renovasjonsselskapene har blitt påvirket av uværet og den påfølgende flommen den siste uka.
7. til 9. august traff ekstremværet «Hans» Sør-Norge, og førte til flom, jordskred og oversvømmelser. Det var Innlandet og Viken som ble hardest rammet, men uværet førte også til at flere viktige transportårer fra øst til nord ble skadet og tidvis stengt for trafikk. Tre uker senere har kraftig regnvær igjen ført til utfordringer mange steder.
For returselskapene i Grønt Punkt Norge-systemet, har ikke «Hans» ført til store negative konsekvenser, men transporten fra kommunene til gjenvinningsanleggene ble påvirket enkelte steder. I slutten av august er transportrutene igjen påvirket, når økte vannmengder nok en gang stenger flere viktige transportårer.
Det er Bring og DSV som sørger for transport av plastemballasje fra norske kommuner og IKS til sorteringsanleggene i Tyskland. De har opplevd utfordringer i forbindelse med stengte jernbanestrekninger og problemer med veinettet, både i dagene etter at ekstremværet traff og i forbindelse med regnværet siste ukene.
– Det har medført enkelte forsinkelser på flere strekninger, og vi satte inn biler for tog enkelte steder, uttalte Bring tidlig i august.
Etter noen uker med normal transportsituasjonen for Plastretur, har Bring og DSV nok en gang utfordringer. For begge transportselskapene er det spesielt flom og ras på henholdsvis E6 og E14 i Trøndelag, som påvirker produksjonen og fører til forsinkelser til og fra Trøndelag og nordover og Møre og Romsdal.
– I tillegg er Dovrebanen stengt, mens Rørosbanen har vært stengt og har veldig begrenset kapasitet. Vi jobber med å finne alternative løsninger med biltransport, men det er også utfordringer med kapasitet og tilgang på biler, sier Kristian Nordby.
Transporten av glass- og metallemballasje til Sirkels anlegg i Fredrikstad har også blitt påvirket den siste tiden.
– Det har kommet inn mindre glass- og metallemballasje i august i år enn samme periode i 2022. Det kan tyde på at stengte veier og vanskelig fremkommelighet har en innvirkning på mengden inn til anlegget vårt, sier Gunhild Solberg, markeds og kommunikasjonssjef i Sirkel.
For bølgepapp har det vært dager med problematisk logistikk, særlig mellom Sør- og Midt-Norge. Men uværet Hans har hatt liten innvirkning på produksjonen av ny bølgepapp. Alle de tre norske bølgepappfabrikkene har produsert som normalt. For Ranheim Paper & Board utenfor Trondheim, som gjenvinner brukt bølgepapp, har det imidlertid vært vanskelig å hente bølgepapp til gjenvinning. Dessuten har produksjonen blitt begrenset som følge av redusert kapasitet på togfrakt av ferdigvarer sydover gjennom Norge og ned til kontinentet.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.