Riktig emballasje er et viktig miljøtiltak, men det er også penger å spare på å tenke grønnere. Les om hvordan Rema og Bama reduserte kostnadene sine med smart emballasje, og få med deg noen tips på veien.
Riktig emballasje er et viktig miljøtiltak, men det er også penger å spare på å tenke grønnere. Les om hvordan Rema og Bama reduserte kostnadene sine med smart emballasje, og få med deg noen tips på veien.
Mange irriterer seg over det de oppfatter som unødig emballasjebruk i butikken. Plast inni plast og store forpakninger til små produkter oppleves som lite miljøvennlig og tar dessuten stor plass. Dette har blant annet Rema 1000 tatt konsekvensen av og satser tungt på riktig bruk av emballasje.
Det enkle er ofte det beste
«Miljø er en viktig faktor i hver eneste beslutning vi tar. Vi vet at emballasje har stor påvirkning på miljøet, og derfor er emballering en viktig vurdering når vi utvikler våre egne merker», forteller Maria Iversen, kategorisjef i Rema 1000.
Et godt eksempel på at små grep kan gi store utslag, er effekten av at kjeden la om pakking og emballering av barnebleier i serien Lev Vel høsten 2015. I den gamle emballasjen var bleiene stablet i to rekker oppå hverandre. Med den nye løsningen blir de 50 bleiene i pakken komprimert og stablet ved siden av hverandre. Dette ene grepet førte til 100 færre trailere på norske veier i løpet av noen få måneder.
«Dette viser at det enkle ofte er det beste, også når det gjelder miljø. Ved å tenke smart og enkelt fikk vi en mer miljøvennlig emballasje, bedre effektivitet og reduserte kostnader i hele verdikjeden», sier Iversen.
Viktig med riktig emballasje
I Bama har reduksjon av matsvinn førsteprioritet, og riktig emballasje spiller en nøkkelrolle for det totale miljøregnskapet.
«Hemmeligheten er å emballere på produktets premisser», forteller emballasjeutvikler Thomas Eie i Bama. «Et godt eksempel er steinfrie druer. Etter at vi begynte å pakke dem i spesialemballasje direkte etter innhøsting, er svinnet fra drueranke til forbruker redusert med 75 prosent. Det er gode nyheter for forbrukeren, som får friske, spenstige druer, for kjøpmannen, som slipper å måtte kaste mat, og for miljøet, fordi alle ressurser i verdikjeden blir bedre utnyttet når det er mindre svinn.»
Tre tips til lønnsom og miljøvennlig emballasje
Ifølge Østfoldforskning har emballasjen på de mest populære produktene i dagligvarehandelen blitt drastisk redusert fra 96 kilo per tonn til 69 kilo per tonn i 2015. Tallene for 2016 foreligger om kort tid.
«Det grønne skiftet kommer stadig nærmere, og det er gledelig å se at utviklingen går i riktig retning», sier Thomas Weihe i Dagligvareleverandørenes forening. «Faktisk jobber nå så mange som ni av ti produsenter målrettet med å effektivisere emballasjebruken sin.»
Enten du er en stor eller liten produsent, er det mye å vinne på å tenke smart når du emballerer produktene dine.
Her er tre ting å tenke på når det gjelder emballasje:
1. Logistikk
En av de viktigste miljøfaktorene for emballasje er hvor enkel den er å transportere og lagre. Et gjennomtenkt og funksjonelt design med god kodemerking er svært viktig både fordi det effektiviserer reisen fra produsent til konsument, og fordi det gjør produktet enklere å håndtere for kunden. Resultatet er reduserte logistikk-kostnader og mer fornøyde kunder.
2. Beskyttelse
Matsvinn er en av vår tids store miljøutfordringer. Med mindre svinn utnytter vi ressursene i hele verdikjeden bedre samtidig som behovet for avfallshåndtering reduseres. God og riktig beskyttelse av for eksempel ferskvarer som frukt og grønnsaker er et viktig virkemiddel for å redusere den totale miljøbelastningen.
3. Kommunikasjon
Miljø er blitt viktigere for forbrukere i alle varekategorier, og stadig flere sier de prøver å være miljøbevisst i sine valg. Klar og tydelig kommunikasjon på emballasjen hjelper forbrukerne til å velge miljøriktig.
Ta gjerne kontakt med oss i Grønt Punkt for å få flere tips og råd om hvordan din bedrift kan tenke smart og miljøvennlig om emballasje. Ta kontakt med oss på telefon 22 12 15 00, eller send en mail til post@grontpunkt.no.
Av Arve Martinsen, kommunikasjonsrådgiver i Grønt Punkt Norge
Se hvem Grønt Punkt Norge er på bare 3 minutter:
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.