Grønt Punkt Norge jobber kontinuerlig for å unngå forsinkelser med henting av husholdningsplast. Vi har tett dialog med Bring og har etablert to mellomlagre inntil leveringssituasjonen er normalisert.
I slutten av 2018 og starten av 2019 har flere kommuner/IKS dessverre opplevd forsinkelser og uavhentede bestillinger av husholdningsplast. For å unngå hentestopp etablerte vi i midten av desember to midlertidige lagre ved Gardermoen og Holmestrand, hvor husholdningsplasten mellomlagres inntil situasjonen er normalisert.
Bakgrunnen for utfordringene er at Bring i november hadde problemer med å hente avtalte bestillinger i flere kommuner. Dette førte til at vi gikk inn i desember med et etterslep av lass som ikke var hentet. I desember ble situasjonen forverret på grunn av julestengte sorteringsanlegg, i tillegg til notifikasjoner (kunngjøringer til miljømyndighetene) som må fornyes ved årsskiftet.
– Vi vet at dette har vært utfordrende for dere i kommunene. Vi setter stor pris på tålmodigheten og forståelsen deres. Vi beklager situasjonen og ber dere ta kontakt dersom det er kritisk, sier prosjektleder kommune/IKS Kristian Nordby.
Grønt Punkt Norge gjør det som er mulig for å redusere leveranseutfordringene. Et viktig tiltak er at vi har sørget for økt mottakskapasitet hos sorteringsanleggene i januar og februar. Dette for å raskere ta unna lassene som har hopet seg opp.
– Leveringssituasjonen er fortsatt ikke normalisert, men etterslepet blir stadig mindre. Dette er veldig høyt prioritert og vi har ukentlige møter med Bring for å følge opp leveransene i detalj, sier Kristian Nordby.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.