Hvorfor er dette et løfte Glomma Papp gir samtlige kunder? Fordi de er lidenskapelig opptatt av å designe emballasje for gjenvinning. Ett eksempel er emballasjen for Skyr® som gjennom to runder med optimering har ført til en besparelse på rundt 1300 paller og 35 tonn plast i året.
Utviklingssjef i Glomma Papp, Ulf-Petter Lande, elsker å jobbe med optimering av emballasje. Det er et engasjement som Glomma Papps ansatte deler, og som har bidratt til å etablere bedriftens arbeidsfilosofi.
– Vi har alltid hatt fokus på materialgjenvinning, og vår filosofi har hele tiden vært at vi ikke skal levere produkter som ikke lar seg gjenvinne, sier Lande
Glomma Papp har produsert bølge- og massivpapp siden 1931, og kunnskapen om hvordan de lager gjenvinnbar emballasje har de med seg fra den gangen de selv hadde en papirmaskin.
– Da vi hadde papirmaskinen var målsettingen at vi skulle kunne gjenvinne våre egne produkter. Med den tanken i hodet, har fokus for oss alltid vært emballasjeoptimering og særlig på logistikk knyttet til bruk og innsamling av våre produkter, sier Lande.
Filosofien om å alltid levere gjenvinnbar emballasje har gitt flere suksesshistorier. En av dem er omslaget til D-pak av Q-meieriets Skyr®-produkt. Det nye omslaget har ført til at Q-Meieriene har redusert antall paller varer med 1.300, og en årlig besparelse på 35 tonn plast.
Eric Müller er senior key account manager i Glomma Papp, og husker godt hvordan arbeidet med Skyrs D-pak begynte.
– Dette har vært en to-stegs utvikling. Det begynte med det ene prosjektet som var pappomslag til plastbrett, som endte opp med både brett og omslag i papp.
– Tidligere hadde ikke Skyr® et omslag overhodet, men dette måtte endres raskt da Coop etablerte det første automatlageret i Norge. Det var viktig for maskinbygger Tronrud Engineering (tidligere Nor-Reg), Q-Meieriene og oss i Glomma Papp å ha et tett og godt samarbeid, slik at alle faser fra produksjon og ut til butikk fungerte optimalt, sier Müller.
Resultatet førte til en mer brukervennlig emballasje både i transport og håndtering. Med omslaget ble Skyr® en salgs- og lagersuksess.
Først endret de materiale på brettet, deretter endret de omslaget (Foto: Glomma Papp)
Cedric Mediavilla er markedssjef hos Q-Meieriene og vektlegger hvordan et langvarig og godt forhold med emballasjeprodusenten spiller en viktig rolle i utviklingen av emballasje.
– Samarbeidet med Glomma Papp har vært utrolig positivt for oss. De er godt integrert i prosjektene våre og jobber løsningsorientert. Skyr®-papptrau har vært en utfordrende prosess og den endelige løsningen er ikke helt i mål enda. Men dette er en innovasjon som ved hjelp av to runder på designbordet har spart både miljøet for mye plast, og økt betydelig stand-out i butikk. Vi stopper heller ikke der, men samarbeider videre for å finne nye muligheter både for denne og annen emballasje vi produserer, forteller Mediavilla.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.