Siden 2002 har Øya-festivalen i Oslo hatt en tydelig miljøprofil, og gjennom 17 år har de iverksatt mange tiltak for å skille seg ut som en grønn festival. Flere festivaler stiller nå strenge miljøkrav.
– Vi ønsker å være en arena der vi kan bidra til at publikum endrer holdninger ved at vi kan vise frem gode og enkle miljøvennlige løsninger, sier miljøsjef Ingrid Kleiva Møller i Øya-festivalen.
Tiltakene er mange og har blitt variert ettersom kunnskapen og oppmerksomheten knyttet til miljø har økt de siste årene. Dieselaggregatet ble byttet ut med fornybar energi allerede i 2009 og i dag oppfordres både leverandører og festivalgjester å bruke elbiler, elsykler, beina eller kollektivtransport til festivalområdet.
Festivalbransjen er kjent for mye bruk og kast. For Øya har det derfor vært viktig å ikke kjøpe for mye unødvendige produkter, samtidig sørge for at ressursene blir brukt på nytt gjennom kildesortering eller gjenbruk.
– 70 prosent av avfallet vårt blir materialgjenvunnet. Vi har kildesortering inne på området, samtidig har vi en gjeng fantastiske frivillige fra Natur og ungdom som står og sorterer avfallet i 15 forskjellige fraksjoner, sier miljøsjefen og legger til at 80 prosent faktisk blir sortert riktig fra festivaldeltakerne.
Mye av avfallet sendes til gjenvinning via Norsk Gjenvinning som festivalen samarbeider med. I tillegg er det mye som kan gjenbrukes direkte.
– Vi har avtale med en som henter frityrolje som han bruker til biodrivstoff, vi har også en avtale for alle paraplyene som kommer inn. I tillegg har vi god kontakt med såkalte skrotnisser som ønsker å bruke diverse materialer som er igjen etter festivalslutt, sier Kleiva Møller.
Visste du forresten at den første flytende saunaen som ble sjøsatt på Sørenga hovedsakelig er laget av materialer fra Øya-festivalen?
FRIVILLIGE: Frivillige fra Natur og Ungdom har ekstra ansvar for at avfallet blir riktig kildesortert under festivalen. FOTO: THOR MØLLER
Øya-festivalen er spesielt opptatt av hvilket ansvar de har som innkjøper. Derfor har de også vært medlem i Grønt Punkt Norge siden 2009.
– Som innkjøper har vi et kjempeansvar for å følge med på de produktene vi kjøper inn, og følge med på hva som faktisk skjer med dem etter de er brukt, sier miljøsjef Ingrid Kleiva Møller.
Hun påpeker at så lenge Øya ønsker å ha en miljøprofil, så har de et ansvar for å stille krav til leverandørene de handler hos.
I løpet av den fire dager lange festivalen selges det 250.000 drikkeeneheter og 100.000 porsjoner med mat.
– Vi profilerer økologisk mat og jobber for å ha god vegetar og vegansk mat. For oss er det viktig å selge god mat som gjør at folk kan se for seg et liv uten eller med mindre kjøtt, sier Kleiva Møller.
Selve matemballasje er det også knyttet en del utfordringer til. I fjor valgte festivalen PLA-glass som ble kompostert hos SIMAS. I år har de valgt gjenbruksglass.
– Gjenbruksglass er ikke noe nytt. Det er noe vi har undersøkt i flere år, og endelig har vi fått et system for det i Norge. Det er bryggeriene som eier glassene, også leier vi, sier miljøsjefen.
Les mer om bruk av gjenbruksglassene her.
I år har også festival valgt spiselige tallerkener av hvetekli.
Selv om Øya er en grønn festival, så er det musikken de fleste publikummere er mest opptatt av.
– Hvordan verdsetter publikum miljøtiltakene deres?
– Vi opplever at det er en genuin interesse for dette. Vi måler også klimaholdningen til publikum hvert år. Samtidig har vi hovedsakelig et Oslo-publikum som nok er litt mer interessert i klima enn andre.
Til tross for mange tiltak og kontinuerlig arbeid gjennom mange år, er festivalen klar over at deres bidrag er lite i den store sammenhengen.
– Vi driver en festival fire dager i året, så det er begrenset hva vi kan bidra med. Men vi vil vise fram noen løsninger og skape et system der det er naturlig å sykle og gå, velge kjøttfritt og tilby gode kildesorterings- og gjenbruksløsninger i håp om at vi kan få flere til å overføre dette til eget liv, avslutter miljøsjefen.
Grønt Punkt Norge har også hørt med noen av de andre festivalene som arrangeres rundt om i landet i sommer. Hvordan står det til med miljøengasjementet her?
– Vinjerock har implementert miljøtiltak i alle ledd i festivalen. Vår miljøvisjon er at Vinjerock skal være Norges ledende aktør på å arrangere festivalopplevelser i naturen og i pakt med naturen, sier festivalsjef Julie Forchhammer.
Noen av deres tiltak er engangsservise som komposteres hos SIMAS. Festivalbusser fra de største byene. Booking av nordiske artister for å minimere flyutslipp. Kjøtt fra lokale dyr og god vegetar/vegansk mat.
– Vi prøver å produsere så lite som mulig og oppfordrer derfor publikum til å strikke sin egen promogenser ved å dele ut oppskrift, sier Forchhammer.
Festivalen Palmesus i Kristiansand har også miljø høyt på agendaen.
– Vi holder til på en av Norges vakreste sandstrender og har alltid vært opptatt av å bevare området i bedre stand når vi forlater det enn når vi kommer, sier festivalsjef Leif Fosselie.
Han påpeker at de har større fokus på plast enn tidligere, kildesorterer og har mål om å bli sertifisert som Miljøfyrtårn.
– Vi oppfordrer også våre leverandører og partnere til å tenke miljø og gjør det vi kan for å tilrettelegge for at det skal lønne seg å tenke grønt.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for små og store oppdateringer.