EU setter nye krav til materialgjenvinning av avfall og ønsker sirkulær økonomi inn i næringslivet. Gulroten for bedriftene er at sirkulære løsninger er lønnsomme! Grønt Punkt Norge vil med denne avfallsguiden gi norske bedrifter konkrete råd som bidrar til lavere miljøbelastninger og reduserte kostnader.
Sirkulære avfallsløsninger er løsninger som er designet for å unngå avfall som ikke kan utnyttes videre. Effektiv og økonomisk ressursbruk oppnås ved avfallsforebygging, økt ombruk, reparasjon og en høy grad av materialgjenvinning av avfallet.
I Norge arbeides det med innføring av forskrifter som pålegger næringslivet å sortere ut plast og matavfall. Ligg i forkant av regelverket – til beste for virksomheten og miljøet! Les mer om forskriftene i linkene nedenfor.
EUs avfallsdirektiv finner du på: europalov.no
Regjeringens melding om grønn konkurransekraft og sirkulær økonomi finner du på: regjeringen.no
Veikart for avfalls- og gjenvinningsbransjen finner du på: avfallnorge.no
For å sikre en god prosess, er det viktig å starte med kartlegging og analyse av bedriftens avfall. Hvilke avfallstyper har din virksomhet, hvor stor mengde avfall representerer de ulike avfallstypene og hvor i virksomheten produseres det mest avfall?
Digitale rapporter om avfalls-håndteringen fra virksomhetens renovatør gir deg innsikt i mengder, pris, sorteringsgrad og tømmefrekvens. Dette er en viktig kilde til rapportering og dokumentasjon.
En plukkanalyse sier noe om kvaliteten på avfallet som sorteres ut. Det lønner seg å gjennomføre dette på de ulike avfallstypene for å kunne fastslå kvaliteten på kildesorteringen og om det er flere avfallstyper som burde vært sortert ut. Her er det penger å spare!
Ta en runde i virksomheten og observér; se hvor avfallet oppstår, hvordan beholderne og utstyret fungerer og sjekk kvaliteten på det sorterte avfallet ved å ta stikkprøver.
Gå gjennom fakturaer fra renovatøren. Hva har dere betalt for henting og behandling av de ulike avfallstypene? Prisene varierer avhengig av avfallstype og kvaliteten på det dere sorterer ut. Noe får dere betalt for å levere, annet må dere betale for.
Hvilke erfaringer har brukerne med dagens avfallsløsning? Gjennomfør en enkel brukerundersøkelse og ta med deg deres synspunkter inn i planleggingen.
De fysiske forutsetningene til virksomheten legger føringer for avfallshåndteringen. For å få en god avfallslogistikk må du kartlegge avstander, antall oppsamlingsplasser, lagringskapasitet inne og ute og se hvilke føringer utformingen av bygget gir for avfallsløsningen.
Velg én dedikert person som har ansvar for alle ledd i avfallshåndteringen.
Når kartleggingen og analysen er gjennomført, har du grunnlag for å sette konkrete mål for avfallshåndteringen. Bruk avfallspyramiden for å se hvor din bedrift kan bidra mest til sirkulær økonomi i praksis.
Bedriften bidrar til avfallsreduksjon ved å redusere forbruket, kaste mindre, satse på ombruk og forlenge levetiden på produktene som kjøpes inn.
En plukkanalyse av matavfallet forteller om det kastes mat som kunne vært spist, hvor stort matsvinnet er og hvor i virksomheten matsvinnet oppstår. En plukkanalyse kan indikere hvordan dere bør prioritere å redusere matsvinnet, eller bedre kvaliteten på kildesorteringen.
Hvis ikke kvaliteten på kildesorteringen er god nok, kan det være at renovatøren nedgraderer sorteringen til restavfall. Det kan gi store utslag på kostnadene knyttet til avfallshåndteringen. For å bedre sorteringen, må virksomheten kommunisere med brukerne av avfallsløsningen. Fortell dem hva utfordringene er, og hvordan de kan bidra til å bedre kvaliteten på kildesorteringen.
Sorterer dere ut flere avfallstyper og sørger for god kvalitet på avfallet som sorteres ut, vil virksomheten øke materialgjenvinningen.
Avfallspyramiden illustrerer avfallspolitikken i både Norge og EU. Den hjelper deg i prioriteringen av målene dine, og til å sette i verk målrettede tiltak. Figuren leses fra topp til bunn og målet er at avfallet skal behandles så nær toppen som mulig.
Reduksjon av matsvinn kan gi betydelig gevinst. Gjennomfør en plukkanalyse!
Hva slags virksomhet og hvilke varer og tjenester dere tilbyr, avgjøre hvilke avfallstyper som skal kartlegges for optimal kildesortering.
Kontorpapir, papir til makulering,emballasjekartong, drikkekartong og blandet papp, papir og kartong.
Folie, flasker, kanner, brett, kasser, paller og eps (isopor). Panteflasker leveres i egen beholder (sekk fra Infinitum).
Glassflasker, drikkeflasker i metall, syltetøyglass og hermetikk.
Matrester fra kantine, catering, restauranter, food trucks og andre stands med mat.
Kasserte elektriske og elektroniske produkter som småelektronikk, tv, pc, kabler, lyskilder, batterier.
Kasserte paller og planker.
Oljer, lakk, maling, lim, vinyl og kjemikalier med mer.
Alt avfall som ikke er sortert i noen av gruppene over, eller avfall som ikke lar seg gjenvinne.
Ved å redusere mengden avfall og øke materialgjenvinningen, reduserer du kostnadene tilavfallsbehandlingen. Kontrollerer du emballasjen nøye, kan bedriften spare betydelige beløp.
Når dere har kartlagt og definert mål for bedriftens avfallshåndtering, er det på tide å lage et helhetlig og brukervennlig system.
Både renovatører og utstyrsleverandører tilbyr utstyr for oppsamling av avfall. Du kan velge mellom en rekke ulike beholdere, containere, stativer, sekker og poser. Et godt utgangspunkt for å lage en skreddersydd løsning er å snakke med din lokale innsamler eller renovatør som alltid har god oversikt over standardiserte løsninger for ulike bransjer. Finn din nærmeste innsamler på grontpunkt.no.
Avfallet oppstår på ulike områder i virksomheten, og utstyret og rutiner for å samle avfallet må tilpasses både sted, avfallstype og brukere. Se tabellen til under.
Det er utarbeidet et standard merkesystem for oppsamlingsutstyr som avfallsbeholdere og containere. God merking bidrar til økt synlighet og bedre sortering. Merkene kan du laste ned via nettsiden til Loop.
Skal du ha poser til matavfallet, er vanlige, tradisjonelle plastposer å foretrekke. Bakgrunnen for dette er at i dag behandles det meste av mat-avfallet i biogassanlegg. Der tas posene til matavfallet ut i forbehandlingen. Disse posene kan rengjøres og materialgjenvinnes. Til oppsamling av plast, benyttes perforerte plastsekker. For ytterligere å bidra til sirkulær økonomi i praksis, bør du velge plastsekker produsert av resirkulert plast.
Arbeidsplass
Kontorpapir
Pappeske/liten beholder
Produksjonsområde
Bransjerelatert
Beholdere i størrelse fra 120-1100 liter
Oppsamlingsstasjon, felles-område for medarbeidere
Matavfall, restavfall, plast-og glassemballasje, batterier og panteflasker, papp, papir til makulering (kopirom)
Beholdere på hjul/spesialutformede beholdere. Sekkestativ og plastsekker til plastemballasje. Makuleringsmaskin og låsbar beholder
Kundeområde
Restavfall, matavfall, flasker
Beholdere på hjul/pesialutformede beholdere
I butikkene – retursystemer for kunder
Elektronisk avfall som lyspærer, lysstoffrør, batterier, etc
Kasser, spesialutformede beholdere
I tillegg er det lurt å ha søppeltraller for enklere rydding på området.
Husk å bestille klistremerkene i god tid før du skal ta beholderne i bruk! Bestilles på grontpunkt.no
På miljøstasjonen eller i avfallsrommet samles alt avfallet fra de ulike stasjonene og det legges til rette for mottak av øvrig avfall fra virksomheten. Hva slags utstyr du bør velge kommer an på hva slags virksomhet du har, hvor stor den er, hvor store mengder avfall dere har, tømmefrekvens, avfallstyper og mengder.
Plastemballasje
Samles i perforerte sekker Sekkestativer og plastsekker Komprimator ved store mengder eller en presse til plastfolie
Papp og papir
Beholdere i størrelse fra 120 – 1100 liter (120, 240, 360, 660 og 1000 eller 1100 liter) med hjul Lukket container Komprimator ved store mengder papp Presse til papp
Elektronisk avfall
Pallekarmer og bur. Større beholdere
Glass- og metallemballasje
Beholdere på hjul i størrelse fra 120 – 1100 liter
Matavfall
Beholdere på hjul i størrelse fra 120 – 1100 liter. Kjølerom/kjøleskap/fryser
Restavfall
Beholdere på hjul i størrelse fra 120 – 1100 liter Lukket container Komprimator ved store mengder restavfall
Treverk Annet jern/metall Møbler (ombruk)
Det er knyttet strenge regler for hvordan dette avfallet skal lagres og håndteres, ref Forurensingsloven. Ta kontakt med din renovatør for å finne den beste løsningen for din virksomhet.
Farlig avfall
Det er knyttet strenge regler for hvordan dette avfallet skal lagres og håndteres, ref Forurensingsloven. Ta kontakt med din renovatør for å finne den beste løsningen for din virksomhet.
Legg til rette for sortering ved ombygginger og opprydding. Unngå å legge alle utrangerte produkter i én container.
De fleste virksomheter kjøper renovasjonstjenester fra en totalrenovatør som kan håndtere alle typer avfall. Det finnes flere renovatører å velge mellom i hele landet.
Det er fort gjort å kun se på pris når man skal vurdere renovatør. Det bør være summen av flere faktorer som avgjør valget: Service (responstid), råd og veiledning, gode rapporter og avfallsstatistikk, gode nedstrømsløsninger for avfallet som øker utsorteringsgraden og materialgjenvinningen, miljøløsninger (for eksempel el- kjøretøy) og kostnader. Det som kan virke som små detaljer for en bedrift, kan ha stor positiv virkning for miljøet og gjenvinningsgraden.
Etterlevelse i alle ledd er et viktig krav å stille renovatøren for din virksomhet. Sørg for at alt avfallet kan spores, og be om dokumentasjon på hvor og hvordan det behandles.
Kostnaden for henting av avfall kan fort bli høy uten god planlegging. Transportmetoden er knyttet til valgt oppsamlingsutstyr. Dårlig planlegging som gjør at virksomheten må få hentet avfallet på kort varsel eller trenger mer oppsamlingskapasitet enn planlagt, kan øke kostnadene. Har du god plass til å lagre avfallet, kan det redusere tømmefrekvensen og bidra til å redusere kostnadene.
God kunnskap om virksomhetenens avfall gir deg bedre grunnlag for å bestille riktige tjenester og finne den riktige renovatøren.
Pass på at renovatøren har avtale med Grønt Punkt Norge og er miljøsertifisert.
Etableringen av et nytt avfallsystem i bedriften krever god opplæring og kommunikasjon. For at virksomheten skal lykkes med avfallshåndteringen og oppnå ønsket effekt, må du få brukerne til å slutte opp om avfallsløsningen som er valgt.
En suksessfaktor er å gjøre én person ansvarlig for å koordinere hele prosessen med etableringen av et nytt avfallssystem. Det gir vedkommende kjennskap til hele verdikjeden til avfallet.
I den daglige bruken er det avgjørende at avfallsløsningen oppleves som ryddig og tiltalende. Lag derfor en plan for jevnlig renhold og vedlikehold av beholdere og avfallsrom.
De ansatte er en viktig del av selve avfallsystemet, og internkommunikasjon rundt bruk av ordningen må prioriteres før du setter i gang. Alle må instrueres i de nye rutinene og vite hvordan de skal bruke avfallsløsningen. Gi med-arbeiderne forståelse for prinsippene i avfallspyramiden, for lover og regler og miljø- og kvalitetsstandarder. En velfungerende avfallsløsning krever at hele bedriften samarbeider– daglig!
Kommunikasjon knyttet til avfallsordningen er avgjørende for å lykkes. Bruk gjerne etablerte arenaer som allmøter eller andre faste samlinger til å kommunisere direkte med brukerne. I tillegg er det viktig at alle som bruker avfallsløsningen får en guide som veileder dem til riktig kildesortering og bruk av avfallsløsningen. Bruk infoskjermer og oppslagstavler, nettsider, sosiale medier, relevante apper, og distribuer guiden på e-post til alle som bruker avfallsløsningen.
Med lett tilgang til god informasjon, gjør du medarbeidere, samarbeidspartnere og kunder til gode avfallsambassadører. Det er også lettere å lære opp nyansatte når rutinene er nedskrevet.
Vurder om det er behov for å gjøre informasjonen om avfalllshåndteringen tilgjengelig på flere språk. Dette er spesielt viktig ved merking av beholdere.
Evalueringsmøter, brukerundersøkelser, rapporter og avfallsstatistikk gir grunnlag for intern forbedring og bedriftens miljørapportering.
Jevnlige revideringer av avfallsløsningen er påkrevet, både ved endringer i lover og forskrifter, men også i bedriftsinterne og markedsmessige forhold. Dette innebærer at avfallsløsningen til enhver tid er i orden, i henhold til gjeldende regelverk og at den fungerer ut i fra de målene virksomheten har satt for avfallshåndteringen. Samtidig som virksomheten mottar resultater om kildesorteringen fra renovatøren, må det videreformidles til brukerne sammen med informasjon og forbedringsforslag.
Rapportering er nødvendig både i ved kostnadskontroll, dokumentering av miljøeffekter og med hensyn til HMS. De fleste renovatører tilbyr ferdige rapporteringsverktøy som kan utføre denne jobben for deg.
For å sikre at alle slutter lojalt opp om ordningen, avhold jevnlige evalueringsmøter med nøkkelpersoner både internt i virksomheten og med leverandører.
Lytt til tilbakemeldinger fra brukerne. Lag gjerne enkle spørreundersøkelser og vurder endringer for å forbedre løsningen.
Det er god økonomi i en veldrevet avfallsløsning. Bruk derfor tid på evaluering, oppfølging og forbedring.
----------
Kommunisér resultatene av avfallshåndteringen. Å se at innsatsen gir resultater, er motiverende og viser at det nytter!
For å sikre en god prosess, er det viktig å starte med kartlegging og analyse av bedriftens avfall
Grønt Punkt Norge vil med denne avfallsguiden gi norske bedrifter konkrete råd som bidrar til lavere miljøbelastninger og reduserte kostnader.
Når kartleggingen og analysen er gjennomført, har du grunnlag for å sette konkrete mål for avfallshåndteringen.
For å sikre en god prosess, er det viktig å starte med kartlegging og analyse av bedriftens avfall
Når dere har kartlagt og definert mål for bedriftens avfallshåndtering, er det på tide å lage et helhetlig og brukervennlig system.
Når kartleggingen og analysen er gjennomført, har du grunnlag for å sette konkrete mål for avfallshåndteringen.
Når dere har kartlagt og definert mål for bedriftens avfallshåndtering, er det på tide å lage et helhetlig og brukervennlig system.
Når dere har kartlagt og definert mål for bedriftens avfallshåndtering, er det på tide å lage et helhetlig og brukervennlig system.
Etableringen av et nytt avfallsystem i bedriften krever god opplæring og kommunikasjon.
Når dere har kartlagt og definert mål for bedriftens avfallshåndtering, er det på tide å lage et helhetlig og brukervennlig system.
Evalueringsmøter, brukerundersøkelser, rapporter og avfallsstatistikk gir grunnlag for intern forbedring og bedriftens miljørapportering.
Etableringen av et nytt avfallsystem i bedriften krever god opplæring og kommunikasjon.