I utgangspunktet er det enkelt å designe glassemballasje så den er godt egnet for gjenvinning. Det er likevel noe det er viktig å huske på.
Velg vannløselige etiketter og vannløselig lim.
Unngå etiketter som ikke kan gjennomlyses, for eksempel fargetette, sorte eller metalliske etiketter. Disse etikettene klarer ikke sorteringsmaskinene å lese, og det gjenvinnbare glasset blir ikke sortert til gjenvinning.
Følg fargerådene også hvis du trykker direkte på glasset.
Unngå pynt i keramikk. Selv små mengder kan ødelegge flere tonn resirkulert glass.
Trenger du patentkork, sørg for at proppen er i plast. Bøylen bør også være magnetisk, som gjør den enkel å sortere ut.
Glass er naturlig et tyngre emballasjemateriale, derfor er det viktig å vurdere hvor mye og hvor tykt glass du trenger for å emballere produktet ditt optimalt.
Unngå tankegangen om at tykkere gods føles mer eksklusivt. Hovedregelen ved all emballasje er å bruke akkurat nok til å beskytte varen, og ikke mer. Da bruker vi ikke mer råvarer enn vi trenger, og vi sparer også utslipp ved å transportere mer enn nødvendig.
Glass er laget av naturlige materialer som sand, soda og kalk, men fordi glass kan gjenvinnes i det uendelige er det viktig at vi tar godt vare på ressursene vi tar i bruk og bruker dem igjen og igjen.
I dag er det fullt mulig å bruke resirkulert glassemballasje som hovedandel i ny glassemballasje, og dermed lukke det sirkulære kretsløpet. Kvaliteten er like god, men en større mengde resirkulert glass kan gi grønnskjær på emballasjen. Bruk dette til din fordel i blant annet markedsføring, som et bevis på bærekraftig emballasjevalg.
Mange forbrukere synes det er vanskelig å vite om emballasjen kan resirkuleres eller ikke, og hva den skal kildesorteres som.
Ved å merke emballasjen med riktig sorteringsmerke hjelper du forbruker og motiverer til å kildesortere.
Hvordan emballasjen er utformet har stor betydning for hvordan den pakkes, lagres og transporteres.
Ved å utforme emballasjen på en plasseffektiv måte, kan vi spare miljøet for flere trailere på veien. Lettere, mindre og arealeffektiv emballasje har mye å si for hele verdikjeden.